از شپش تا اسکبیس؛ بیماری‌های جلدی بین بیجاشدگان غزه افزایش یافته است

یک کودک مبتلا به مرض جلدی در کمپ آوارگان فلسطینی در باریکه غزه

مقام‌های صحی می‌گویند که ابتلا به بیماری‌های جلدی در باریکۀ غزه به دلیل شرایط بد در کمپ‌های مزدحم آوارگان فلسطینی افزایش یافته است.

فلسطینی‌های مقیم این کمپ‌ها می‌گویند که آنان برای شستن بدن و لباس‌های شان صابون ندارند. ملل متحد می‌گوید که سیستم بهداشت در این مناطق به دلیل تهاجم و بمباران اسراییل، کاملاً از بین رفته و در هوای گرم تابستان، فاضلاب در داخل کمپ‌ها سرازیر شده است.

اوضاع وخیم بهداشتی در این ساحه، باعث شده است که علاوه بر بیماری‌های جلدی، سایر امراض مانند اسهالات نیز افزایش یابد.

سازمان جهانی صحت گفته است که داکتران در غزه می‌کوشند تا به ۱۰۳ هزار بیماری مرتبط با شپش و اسکبیس و ۶۵ هزار مورد بخار جلدی رسیدگی کنند.

بر اساس معلومات برنامه انکشافی سازمان ملل متحد، در میان جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه، از زمان آغاز جنگ، علاوه بر امراض جلدی، بیش از یک میلیون مورد عفونت حاد تنفسی، بیش از نیم میلیون مورد اسهال حاد و بیش از ۱۰۰هزار قضیه زردی ثبت شده است.

منیره النهال، یکی از بیجاشدگان فلسطینی می‌گوید که در این محل، یافتن آب "تقریباً ناممکن است" و به گفتۀ وی دشوار است تا در شرایط زندگی در این کمپ‌ها، نظافت را رعایت کرد. او گفت که "نه صابون و نه شامپو" در دسترس است، آب‌های موجود آلوده و محیط زیست نیز مملو از "آلودگی، حشرات و زباله‌ها" است.

فلسطینی‌های مقیم این کمپ، ناچارند که به دلیل کمبود آب، کودکان شان را با آب شور دریای مدیترانه شستشو کنند و اکثر آنان مجبورند تا عین لباس را تا زمانیکه قادر به شستن آن می‌گردند، بر تن داشته باشند.

مقامات سازمان ملل متحد می‌گویند که توزیع امداد بشری به شمول صابون، شامپو و دارو تا حدی به دلیل عملیات نظامی اسراییل و بی قانونی عمومی در باریکۀ غزه که حرکت لاری‌های حامل امداد را خطرناک ساخت، کاهش یافته است.

چیتوس نوگوچی، معاون نماینده ویژه برنامه انکشافی سازمان ملل متحد برای کمک به مردم فلسطین می‌گوید که سیستم مدیریت زباله در این ساحه به کلی از بین رفته است.

ملل متحد روز سه شنبه با نشر گزارشی گفت که اکنون ۱۰ محل موقت برای دفن زباله ایجاد شده است. اما نگوچی می‌گوید که اکنون در غزه ۱۴۰ محل غیر رسمی افگندن زباله وجود دارد که برخی از آن به دریاچه‌هایی از فاضلاب و زباله مبدل شده است.

او می‌گوید برخی از مردم در خیمه‌ها در اطراف این محلات زباله‌ها زندگی می‌کنند که صحت آنان به گونۀ ویژه با خطر مواجه است.

بیشترین تعداد قربانیان امراض جلدی در کمپ‌های غزه، کودکان اند و برخی از این امراض، با گذشت زمان و عدم موجودیت امکانات برای تداوی، می‌تواند تهدید کنندۀ حیات باشد.

از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه، بیش از ۱.۸ میلیون نفر آن از محلات اصلی شان بیجا شده و در طول چند ماه اخیر به دلیل حملات زمینی و بمباران اسراییل، مکرراً مجبور به تغییر مکان شده اند.

اسراییل بعد از حمله گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر جنوب آنکشور، که در آن ۱۲۰۰ تن کشته و ۲۵۰ اسراییلی دیگر گروگان گرفته شدند، تهاجم نظامی خود را بر غزه با وعده نابودی حماس آغاز کرد. مقامات صحی در باریکه غزه می‌گویند که تاکنون در حملات اسراییل، بیش از ۳۹ هزار فلسطینی کشته شده است.