معترضان در اسراییل خواهان برگزاری انتخابات و رهایی گروگان‌ها شدند

راهپیمایی معترضان اسراییلی در تل ابیب

معترضان اسراییلی روز یکشنبه هفتم ماه جولای (۱۷ سرطان) برای دومین روز پیهم جاده‌ها را در شهر تل ابیب اسراییل مسدود کردند و از حکومت آن کشور خواستار انجام معامله با گروه حماس در قبال رهایی گروگان‌ها شدند.

تظاهرات زیر نام "روز اخلال" درست ساعت ۶:۲۹ صبح آغاز شد که دقیقاً زمان آغاز حمله حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر جنوب اسراییل است، حمله‌ای که به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، منجر به کشته شدن نزدیک ۱۲۰۰ نفر، عمدتاً‌ غیرنظامیان اسراییلی، و گروگان‌گیری کم‌ وبیش ۲۵۰ نفر دیگر شد.

مظاهره کنندگان یک چهار راه را در تل ابیب مسدود کرده و خواستار برگزاری انتخابات و کار بیشتر حکومت جهت رهایی گروگان‌ها از بند گروه حماس شدند.

پیش از برگزاری این تظاهرات، نیروهای امنیتی اسراییل، تدابیر امنیتی را در اطراف محل اقامت بنیامن نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، در شهر بیت المقدس، تشدید بخشیدند.

مظاهره کنندگان ضد حکومت، شب قبل نیز یک شاهراه را مسدود کردند و با پولیس درگیر شدند. پولیس برای متفرق کردن معترضان از موترهای آب‌پاش کار گرفت.

میانجی‌گران دور تازه‌ای از گفتگوهای آتش بس میان اسراییل و حماس را آغاز کرده اند و برخی از خانواده های گروگان ها می‌گویند که این اقدام به آنان امید تازه بخشیده است.

ساچر مور، عضو خانوادهٔ یکی از گروگان‌های اسراییلی که در بند حماس به سر می‌برد، روز شنبه گفت که برای نخستین بار آنان حس می‌کنند که به "بازگشت عزیزان شان" بیشتر از قبل نزدیک شده اند و به گفتهٔ او "این یک فرصتی است که نباید از دست برود."

از جمع حدود ۲۵۰ گروگان که جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر و در جریان حمله بر اسراییل گروگان گرفتند، ۱۱۶ نفر آنان هنوز در نزد حماس اند. مقام‌های اردوی اسراییل به این گمان اند که کم از کم ۴۲ گروگان در جریان نه ماه گذشته جان باخته اند.

طبق معلومات وزارت صحت در باریکه غزه که تحت کنترول حماس است، در حملات اسراییل بر غزه ۳۸۱۵۳ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، تا کنون کشته شده اند.