پنتاگون: گروه‌های متعدد تروریستی در افغانستان مستقر اند

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که افزون بر شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) شمار زیاد گروه‌های تروریستی در افغانستان مستقر اند.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن نمی‌تواند تهدید‌های تروریستی شاخۀ خراسان داعش را نادیده بگیرد و به گفتۀ وی در زمینۀ مبارزه با تروریزم این موضوع در محراق تمرکز قرار دارد.

او گفت: "طالبان در حال حاضر حاکمیت ضعیف در افغانستان داشته و به عنوان به اصطلاح حاکم در آنجا تفاوت واضح با شاخۀ خراسان داعش دارند. اما گروه‌های متعدد تروریستی هم اکنون در افغانستان مستقر اند و ما آن منطقه را به پیمانۀ گسترده زیر نظر خواهیم داشت...به کار با متحدان و شرکای مان در سرتاسر جهان، به شمول آسیای مرکزی تمرکز داریم."

کشورهای آسیای مرکزی که شماری از آنها عضویت سازمان پیمان امنیت جمعی را دارند، در نشستی در ماه جولای از گسترش تهدیدات تروریستی و افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز نگرانی کرده و این کشور را منبع اصلی ''بی‌ثباتی برای کشورهای آسیای میانه'' خواندند.

احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت مخالف طالبان نیز روز سه شنبه در صحبت ویدیویی در نشستی که از سوی انستیتیوت هدسن در شهر واشنگتن‌دی‌سی برگزار شده بود، از افزایش حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان پس از مسلط شدن طالبان در این کشور هشدار داد.

مسعود گفت: ''بیش از ۲۱ شبکهٔ تروریستی در داخل کشور فعالیت دارند و هزاران جنگجوی تروریست خارجی از طالبان حمایت دریافت می‌کنند. همه شما شاهد موج فعالیت‌های تروریستی در سراسر منطقه، به ویژه در کشورهای همسایۀ افغانستان بوده اید."

سازمان ملل متحد نیز از حضور داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و گسترش تهدید آن در منطقه و فراتر از آن ابراز نگرانی کرده و خواستار تلاش‌ها برای جلوگیری از آن شده است.

دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) هشدار داد که خطر حملات شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مستقر در افغانستان در خارج از آن کشور وجود دارد و به گفتۀ این نهاد همسایگان افغانستان باید برای مهار کردن آن دست به کار شوند.

با اینحال، طالبان تهدید داعش را در افغانستان کم اهمیت جلوه داده و ادعا کرده اند که داعش در افغانستان سرکوب شده و هیچ گروه داخلی یا خارجی مجال فعالیت در این کشور را ندارند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به هشدار دفتر مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد گفت که نگرانی‌های کشورهای غربی و سازمان‌ها در مورد حضور گستردۀ داعش در افغانستان و افزایش تهدید این گروه، "بی‌اساس و ناشی از تبلیغات" است.

با اینحال، در سه سال گذشته شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت بیشترین حملات را در افغانستان به دوش گرفته اند که هدف آن اقلیت مسلمان شیعه و نیز اهداف و اعضای طالبان بوده است.