لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: داعش توانایی انجام حملات تروریستی به اهداف بین‌المللی را دارد


معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که داعش یک شبکه تروریستی بین‌المللی است که تمایل و توانایی انجام حملات تروریستی به اهداف بین‌المللی را دارد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که داعش یک شبکه تروریستی بین‌المللی است که تمایل و توانایی انجام حملات تروریستی به اهداف بین‌المللی را دارد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده، می‌گوید که شاخۀ خراسان داعش تمایل و توانایی انجام حملات هراس‌افگنانه به اهداف بین‌المللی را دارد.

ویدانت پتیل، معاون سخنگوی این وزارت پنج‌شنبه اول اگست (۱۱ اسد) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد حضور گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان گفت که واشنگتن تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ایالات متحده و متحدانش از افغانستان آماج حملات دهشت‌افگنانه قرار نمی‌گیرد.

او افزود: "ما قبلاً کمی در این مورد صحبت کرده ایم. شاخه خراسان داعش یک شبکه تروریستی بین‌المللی است که تمایل و توانایی انجام حملات تروریستی به اهداف بین‌المللی را دارد و همانطور که به طور مداوم می‌گوییم، ما تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز به عنوان سکوی پرتاب حملات تروریستی علیه ایالات متحده یا متحدان ما عمل نمی‌کند".

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که این کشور برای تلاش‌هایش در زمینه مبارزه با دهشت‌افگنی در افغانستان یک "رویکرد کلی حکومت" را در پیش گرفته است.

پتیل تاکید کرد: "ما با شرکا و متحدان به شمول منطقه از نزدیک همکاری می‌کنیم و با هوشیاری تلاش می‌کنیم تا از ظهور مجدد تهدیدهای خارجی از افغانستان جلوگیری کنیم".

همچنان او گفت که ایالات متحد در همکاری با شرکایش در برابر تلاش‌های داعش برای جذب تروریستان مقابله می‌کند.

پیش از اظهارات پتیل در مورد داعش، تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

در این گزارش هشدار داده شده است که این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه‌هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد و افغانستان را این گروه‌ها "منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌کنند.

گزارش گفته است که "بردباری مداوم طالبان در برابر طیفی از گروه‌های تروریستی مستقر در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، شرایط را برای نفوذ تروریزم به کشورهای همسایه مهیا می‌کند".

کشورهای عضو سازمان ملل معتقدند که القاعده از سال گذشته برای انسجام مجدد، جلب و جذب نیرو و ایجاد شبکه‌ای از کمپ‌های آموزشی و خانه‌های امن در افغانستان در سراسر حداقل پنج ولایت افغانستان به شمول پایگاه‌هایی در شهر جلال‌آباد و دفاتری در کابل استفاده کرده اند.

همچنان معلومات استخباراتی گزارش جدید ملل متحد نشان می‌دهد که گروه دولت اسلامی یا داعش، تحت فشار قرار دارد و کشورهای عضو سازمان ملل متحد "به کوشش طالبان برای مقابله با تهدید شاخۀ خراسان"، اعتبار داده اند.

اما آنان ظرفیت‌های طالبان را برای مقابله با تروریزم زیر سوال برده و نگرانی‌هایی را در مورد ادامۀ جلب و جذب نیرو و پراکندگی شاخه خراسان گروه داعش مطرح کرده اند.

اما رییس عمومی استخبارات حکومت طالبان، گزارش‌ها دربارۀ حضور گروه‌های افراطی در افغانستان را تلاش شبکه‌های استخباراتی برای بدگمانی در منطقه خوانده و از پیامد آن هشدار داده است.

عبدالحق وثیق که به تاریخ ۲۵ جولای (چهارم اسد) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تبلیغات رسانه‌ای در مورد حضور گروه‌های مختلف در افغانستان صحت ندارد، بلکه سیاسی و با هدف گمراه کردن اذهان عمومی است.

او به کشورهای منطقه و جهان توصیه کرد که باید متوجه "نقشه‌های خطرناک" این سازمان‌ها و شبکه‌های استخباراتی باشند، در غیر آن به گفتۀ وی "ممکن است در آیندۀ نزدیک بهای سنگینی به دلیل این بی‌توجهی بپردازند و با عواقب خطرناکی مواجه شوند".

گروه

XS
SM
MD
LG