قربانی پولیو برای حقوق افراد دارای معلولیت دادخواهی می‌کند

لطف احمد شیرزی ، قربانی پولیو

لطف احمد شیرزی، که در کودکی در اثر ابتلا به بیماری پولیو معلول شده است، حالا برای حقوق سایر افراد دارای معلولیت در ولایت غزنی دادخواهی کرده و آنان را به تعلیم و کار تشویق می‌کند.

لطف احمد که در یک‌ سالگی به بیماری پولیو مبتلا شد، با‌ آنکه نمی‌توانست با پاهای خود استوار راه برود، با پشتکار به مکتب رفته و تحصیلات عالی خود را در رشته زراعت تکمیل کرد.

وی فعلاً عضو انجمن اجتماعی معلولین غزنی است که برای حقوق افراد دارای معلولیت در این ولایت دادخواهی می‌کند و در کنار آن در یکی از مکاتب دولتی غزنی نیز آموزگار است.

شیرزی معلولیت را مانع پیشرفت نمی‌‌داند و خود را در زندگی یک شخص موفق تلقی می‌کند. او به صدای امریکا گفت: "اگر‌چه مشکلات وجود دارد، اما من فعلاً خود را یک شخص توانمند و موفق فکر می‌کنم، چون وظیفه و عاید ثابت دارم و احساس معلولیت و ناتوانی هم نمی‌کنم."

این جوان از افراد دیگر که داشتن معلولیت را مانع پیشرفت و ترقی خود می‌دانند، می‌خواهد تا از توانایی‌های خود بهره گرفته و هیچ وقت بار دوش خانواده و جامعه نشوند.

شیرزی گفت: "نشستن در کنج خانه راه حل نیست، باید عزم و اراده قوی داشته باشیم و از توانایی‌های خود خوب استفاده کنیم و خود را به موفقیت برسانیم."

سید فضل الحق هاشمی، رییس انجمن اجتماعی معلولین ولایت غزنی، نیز در خصوص تلاش‌های این انجمن و دادخواهی لازم برای حقوق افراد دارای معلولیت، خواستار توجه ویژه در زمینهٔ ایجاد فرصت‌های تحصیلی و شغل مناسب برای افراد دارای معلولیت شد.

هاشمی گفت: "دولت باید از افراد دارای معلولیت حمایت کند و برای آن‌‌ها زمینه کار و آموزش را مساعد سازد. به گفتۀ او، معلولین نباید امید خود را از دست دهند، باید همت بالا داشته باشند زیرا معلولیت یک محدودیت است، نه ناتوانی."

او از خانواده ها می‌خواهد تا به اطفال زیر پنج سال شان واکسین پولیو تطبیق و آن‌ها را از شر ویروس کشنده و فلج کنندهٔ پولیو در امان نگهدارند تا آینده روشن و سالم داشته باشند.

پولیو یک مرض ویروسی کشنده است که تداوی ندارد و تنها راه مجادله با آن وقایه کودکان در برابر این بیماری است که با تطبیق واکسین محقق می‌شود.