پوتین به خامنه‌ای: در واکنش ایران به حملات اسراییل از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود

عکس آرشیف از دیدار ولادیمیر پوتین با علی خامنه‌ای در تهران

دو مقام ارشد حکومت ایران گفته اند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، خواستار واکنش خویشتن‌دارانهٔ تهران به حملهٔ مظنون اسراییل در تهران شده و نیز توصیه کرده است که از تلفات غیرنظامیان اسراییلی باید جلوگیری شود.

در حملهٔ بامداد چهارشنبه گذشته در شمال تهران که ایران آن را به اسراییل نسبت داده است، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس، کشته شد و خامنه‌ای عهد کرده است که انتقام این حمله را از اسراییل خواهد گرفت. اما اسراییل تا اکنون مسوولیت کشتن هنیه را به عهده نگرفته است.

منابع ایرانی که خبرگزاری رویترز از آنان نام نبرده است، گفته اند که سرگی شویگو، منشی شورای امنیت ملی روسیه، روز دوشنبه و در جریان سفر به تهران، پیام پوتین را به رهبر ایران رسانده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع ایرانی گزارش داده است که تهران از روسیه خواسته است تا جت‌های جنگی سو-۳۵ را در اختیار قوای مسلح ایران قرار دهد.

منابع روسی تا اکنون به پرسش‌های رویترز در این مورد تبصره‌ای نکرده اند. اما خبرگزاری دولتی روسیه روز سه شنبه گزارش داد که شویگو در مورد کشته شدن هنیه با مقام‌های ایرانی صحبت کرده است.

منابع آگاه ایرانی همچنین گفته اند که سفر شویگو به ایران، یکی از چندین تلاش مسکو برای متقاعد کردن ایران است تا در واکنش به کشته شدن هنیه از خویشتن‌داری کار گیرد. هرچند روسیه حمله بر هنیه را "یک ترور بسیار خطرناک" خوانده است.

به گفتهٔ منابع، کسانیکه در ترور هنیه دست داشتند، در تلاش اند تا شرق میانه را به یک جنگ بسیار بزرگ منطقه‌ای بکشانند.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، روابط مسکو با ایران محکم‌تر شده است و به گفتهٔ مقام‌های روسی، دو کشور برای امضای توافقنامهٔ همکاری گسترده آمادگی می‌گیرند.

وزارت خارجهٔ ایران نیز تا اکنون در مورد تقاضای پوتین از خامنه‌ای تبصره نکرده است. تهران روز دوشنبه گفت که در صدد تشدید تنش در منطقه نیست، اما بر ضرورت "مجازات اسراییل" برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه تاکید کرد.

'دپلوماسی گزینه نیست'

مقام‌های حکومت ایالات متحده روز دوشنبه از خطر یک جنگ گستردهٔ منطقه‌ای در شرق میانه هشدار دادند.

خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام از قول یک مقام امریکایی نگاشته است که وسعت پاسخ ایران و حزب‌الله به حملات اسراییل، عامل تعیین کنندهٔ گسترهٔ جنگ احتمالی در شرق میانه خواهد بود.

با وصف تلاش‌های غرب و کشورهای منطقه برای ترغیب ایران به واکنش سنجیده شده و خویشتن‌دارانه، مقام‌های ایرانی به مقام‌های کشورهای خارجی گفته اند که تهران به کشته شدن هنیه در تهران "با شدت" پاسخ خواهد داد.

یک منبع معتبر نزدیک به حزب‌الله لبنان به رویترز گفته است که "حملهٔ انتقامجویانه [بر اسراییل] اجتناب ناپذیر است و از این به بعد دپلوماسی گزینهٔ عملی نیست".

این منبع همچنان گفته است که ایران می‌خواهد حمله "شدید" باشد، اما منجر به جنگ منطقه‌ای نشود. با اینحال، این منبع احتمال جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسراییل را نفی نکرد.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد امریکایی دخیل در امور شرق میانه نگاشته است که واشنگتن با هر آنچه در توان دارد "برای بازداشتن همه طرف‌ها از رفتن به مسیری که راه برگشت ندارد" تلاش کرده است.

این مقام امریکایی گفته است که کشورهای منطقه و اروپا نیز باید تلاش بیشتری کنند. مقام‌های قطری گفته اند که دوحه در تماس و گفتگوی مداوم با تهران است تا از تشدید تنش جلوگیری کند.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، روز دوشنبه گفت که کشورش باید برای هر سناریوی ممکن، به شمول توسل فوری به عملیات تهاجمی، آماده باشد.

به گفتهٔ دو منبع آگاه از ارزیابی‌های اخیر اسراییل که نخواستند نام شان در گزارش گرفته شود، واکنش اسراییل به هر گونه حملهٔ حزب‌الله یا ایران، به احتمال زیاد بستگی به میزان خسارت حمله دارد تا اینکه به پهنهٔ حملات ربط داشته باشد.