پوتین: طالبان در جنگ بر ضد تروریزم 'متحد' روسیه اند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه چهارم جولای (۱۴ سرطان) گفت که طالبان در جنگ علیه تروریزم "متحد" روسیه اند، زیرا به گفتهٔ وی این گروه بر افغانستان مسلط است.

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را درج فهرست سازمان‌های تروریستی کرد، اما در سالیان اخیر مسکو روابط خود را با این گروه تقویت کرده است.

پوتین روز پنجشنبه در پایان نشست سازمان همکاری شانگهای، در یک نشست خبری در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، گفت: "باید فرض کنیم که طالبان قدرت را در افغانستان در کنترول خود دارند. از همین رو، البته، که طالبان متحد ما در جنگ علیه تروریزم اند، زیرا هر مقامی علاقمند ثبات در کشوری است که آنان [طالبان] آن را اداره می‌کنند."

رییس جمهور روسیه ماه گذشته نیز در حاشیهٔ نشست بین‌المللی اقتصادی سنت پیترسبیرگ که در آن نمایندهٔ حکومت طالبان نیز دعوت شده بود، خواهان ایجاد روابط میان مسکو و حکومت طالبان شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید پوتین خواهان ایجاد روابط با حکومت طالبان شد 

گروه طالبان از سال‌ها به اینسو، به ویژه پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، بر ضد شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) می‌جنگد. روسیه و کشورهای آسیای مرکزی داعش را به عنوان تهدیدی برای خویش و منطقه می‌پندارند.

داعش مسوولیت حملهٔ مرگبار ماه مارچ سال روان بر یک سالون کنسرت در روسیه را به عهده گرفت که در آن بیش از ۱۴۰ نفر کشته شدند.

پوتین گفت که طالبان "برخی مسوولیت‌ها را عهده‌دار شده اند" اما به گفتهٔ وی هنوز هم "مسایلی است که نیاز به توجه مداوم در داخل آن کشور [افغانستان] و نیز جامعهٔ بین‌المللی" دارد. او گفت: "مطمین استم که طالبان به هر آن چیزی که متضمن ثبات افغانستان باشد، علاقه دارند."

با آنکه روسیه تا هنوز مانند دیگر کشورهای جهان، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، پوتین در حاشیهٔ نشست شانگهای گفت که مسکو، اشاره های را از سوی طالبان در امر مبارزه بر ضد تروریزم دریافت کرده است.

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست آستانه تاکید کردند که تشکیل حکومت فراگیر و دارای مشارکت گستردهٔ تمام گروه‌های قومی و سیاسی، یگانه راه تامین صلح و ثبات در افغانستان است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.