صلیب سرخ خواستار 'اجماع بشردوستانه' برای ارسال کمک‌های بشری به قره‌باغ شد

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ روز سه شنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) خواستار "اجماع بشردوستانه" برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ شد.

تنش‌ها در اوایل ماه جولای زمانی بالا گرفت که آذربایجان با ایجاد یک پوستهٔ امنیتی دهلیز لاچین را که یگانه مسیر میان ارمنستان و قره‌باغ است، مسدود کرد.

ارمنستان از طریق دهلیز لاچین به ۱۲۰هزار ارمنی که در ساحۀ کوهستانی قره باغ زندگی می‌کنند، مواد مورد نیاز می‌فرستاد.

انسداد دهلیز لاچین نگرانی‌هایی را در مورد بحران بشری در منطقه ایجاد کرده است. ساکنان این مناطق در صحبت با خبرگزاری فرانس پرس از کمبود مواد غذایی و مشکلات اساسی در دسترسی به خدمات صحی شاکی بوده اند.

آدربایجان به تاریخ ۱۴ جولای به صلیب سرخ اجازه داد تا تخلیۀ طبی از قره‌باغ به ارمنستان را از سر بگیرد. صلیب سرخ ۲۴ بیمار را از آن زمان انتقال داده است.

اما صلیب سرخ می‌گوید که هنوز هم نمی‌تواند کمک‌های بشردوستانه را از طریق دهلیز لاچین یا از طریق سایر مسیرها به مردم غیر نظامی برساند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از مقامات ارمنستان و آذربایجان خواسته است که به سازمان‌های امدارسان بشری اجازه دهند تا عملیات بشردوستانه را در این منطقه از سر بگیرند.

اما آذربایجان می‌گوید که مسیر دهلیز لاچین به روی کمک‌های بشری، خدمات اضطراری و محافظین صلح باز بوده است.

صلیب سرخ گفته است که آخرین باری که به آنان اجازه داده شد مواد غذایی، طبی و ضروری را وارد این منطقه کنند، چند هفته پیش بود و جمعیت غیرنظامی اکنون با کمبود این مواد مواجه اند.

آرین بایر، مدیر ساحوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای گفت: "کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه ما راه نجاتی برای مردم این منطقه است."

او افزود: "با مسدود شدن این کاروان‌ها، نگرانی ما این است که وضعیت بشردوستانه وخیم‌تر شود. ما بیشتر نگران کسانی استیم که نمی‌توانند به خود کمک کنند. بیماران و افرادی که بیماری‌های مزمن دارند، به ویژه سالمندان، ناتوانان و کودکان در معرض خطر اند."

بایر گفت: "برای اینکه ما در اینجا فعالیت کنیم، به طرفین نیاز داریم تا به یک اجماع بشردوستانه برسند. این کار نجات بخش است و باید اجازه داده شود که ادامه یابد."

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد و نیروهای حافظ صلح در دهلیز لاچین به وسعت پنج کیلومتر مستقر شدند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، طرف‌ها باید عبور بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را برای غیرنظامیان نیازمند تسهیل کنند.

این سازمان افزود که از دسمبر ۲۰۲۲ بیش از ۶۰۰ نفر را که نیاز فوری به مراقبت‌های صحی داشتند، تخلیه کرده است.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند. جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری مسکو و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در ساحه، پایان یافت.

اما مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه پیشرفت کمی داشته و تا اکنون به توافق صلح منتج نشده است.

آخرین دور مذاکرات بین الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، و نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان، به تاریخ ۱۵ جولای در بروکسل، پایتخت بلجیم، با میانجیگری اتحادیهٔ اروپا هم بی نتیجه به پایان رسید.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی اند، اما این ساحه به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.