فعالان افغان در آلمان علیه طالبان با برپایی خیمۀ تحصن اعتصاب غذا می‌کنند

آرشیف

شماری از فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن امروز جمعه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) علیه اقدامات حکومت طالبان در برابر شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران در شهر کلن آلمان با برپایی خیمۀ تحصن، اعتصاب غذا می‌کنند.

این فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن در فراخوانی گفته اند که از دو سال به این طرف، مردم افغانستان زیر شکنجه، رنج و خشونت قرار گرفته اند و زنان به خاطر جنسیت شان از حقوق انسانی شان محروم شده اند.

در این فراخوان آمده است: "با هم یک‌صدا شویم تا افغانستان به عنوان کشوری که در آن آپارتاید جنسیتی برقرار است، رسمیت پیدا کند. باید در برابر این همه جنایات اقدام رسمی و مستحکم صورت بگیرد".

عاطفه حسینی یکی از تحصن‌کنندگان به صدای امریکا گفت که این اعتصاب بعد از ظهر امروز جمعه آغاز می‌شود و تا ۱۲ سپتمبر با حضور گستردۀ زنان و همچنان مردان ادامه خواهد داشت.

به گفتۀ حسینی، زنان برای اعادۀ حقوق شان در داخل افغانستان اعتراض‌های زیادی کردند، اما جهان صرف نظاره کرد و طالبان نه تنها به این مطالبات معترضان وقعی نگذاشت، بلکه زنان و دختران را بازداشت و در زندان‌ها شکنجه کردند.

او با اشاره به اینکه شماری از این زنان اکنون در تبعید به سر می‌برند، افزود: "آنها (زنان) در تبعید هم کوشش می‌کنند که علیه حکومت طالبان و ظلمی را که طالبان بر زنان افغانستان انجام می‌دهد، صدا بلند کنند و حق‌خواهی کنند برای هم‌جنسان شان که در افغانستان استند".

همچنان تحصن‌کنندگان از جامعۀ جهانی می‌خواهند که "کمک‌های مالی به طالبان و سفرهای مقامات این گروه" متوقف شود.

رهایی همه زندانیان سیاسی بدون قید و شرطی از دیگر خواست‌های این فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن است.

دو سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان سپری می‌شود، در این مدت، طالبان ۵۰ فرمان و دستور را برای تحدید حقوق زنان و دختران صادر کردند.

آنان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه‌ها را به روی دختران بستند و نیز زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی به شمول دفاتر ملل متحد منع کردند.

این گروه همچنان بر سیر و سفر زنان بدون محرم، رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و کلپ‌های ورزشی ممنوعیت وضع کرده و نیز آرایشگاه‌های زنانه را بسته اند.

در تازه‌ترین مورد محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به تاریخ ۲۶ اگست (چهارم سنبله) در سفرش به بامیان اعلام کرد که پس از این، به زنان اجازۀ بازدید از پارک ملی بندامیر داده نمی‌شود.

قبل بر این، سیما بحوث، رییس اجرایی امور زنان ملل متحد گفته است که طالبان یک سیستم ستم جمعی را علیه زنان ایجاد کرده اند که این در حقیقت و به طور گسترده تبعیض جنسیتی تلقی می‌شود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اقدامات طالبان را تبعیض سیستماتیک علیه زنان خوانده است. جامعه جهانی از طالبان خواسته است که اگر خواهان مشروعیت بین المللی استند، رفتار خود را در قبال زنان و دختران تغییر دهند.

اما طالبان مدعی اند که "حقوق شرعی" زنان در افغانستان تامین است و دستور منع آموزش و تحصیل دختران و زنان نیز پس از ایجاد طرزالعمل‌ها برداشته خواهد شد.