اقلیت سیک در پاکستان: از حملات داعش هراس داریم 

تارلوک سینگ از راست به چپ ( فرد دوم)

اقلیت‌های دینی بار دیگر در کانون حملات تروریستی در شمال‌غرب پاکستان قرار گرفته اند و تندروان اسلام‌گرا مسوولت این حملات را بر عهده گرفته اند.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت دو حمله اخیر به سیک‌ها در پشاور را بر عهده گرفت که در آن یک نفر زخمی و دیگری کشته شد.

خانواده تارلوک سینگ که شغل‌اش طبابت یونانی است،‌ به خاطر هراس ازحملات دهشت افگنی از درهٔ تیرا به شهر پشاور در ایالت خیبرپشتونخوا نقل مکان کرده اند.اما اعضای در اینجا هم در امان نیستند.

او حمله اخیر را که وی در آن زخمی شد چنین شرح داد:" سه نفر موتر سایکل سوار آمدند. اول فقط نگاهی به ما انداختند، اما به چارراهی عمومی رفتند. در بازگشت پيش دوكان ایستادند. بعد از آن اسلحه را بیرون آوردند و شروع به تیراندازی کردند. من از اولین ضربه جان سالم به در بردم، اما با ضربه چهارم مرمی به جانم اصابت کرد و افتادم. بعد از آن بی‌هوش شدم."

روز بعد یک سیک دیگر به نام منموهن سینگ در یک حملهٔ هدفمند کشته شد. داعش، مسوولیت هر دو حمله را بر عهده گرفت. جامعه سیک می‌گوید پشاور برای آنها خطرناک می شود.

ساروف سینگ رهبر جامعه سیک‌های پشاور می‌گوید که آنان از ده سال بدینسو هدف حملات تروریستی قرار دارند. او افزود:"این رویداد‌ها از سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است. ما به محض وقوع یک حمله خبر را دریافت می‌کنیم. تا به امروز هیچکس کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده است. و این بارها و بارها اتفاق می افتد و آن هم در مورد سیک ها. برادرزاده من، بابو سارنجیت سینگ، در سال ۲۰۱۸ در دوكان خود کشته شد. من می توانم ۳۰ قتل از این قبیل را نام بگيرم."

سه فرد مربوط به اقلیت های دینی اخیراً هدف حملات تروریستی در این شهرقرار گرفتند. یکی مسیحی و دو نفر سیک بودند. مردم که به جوامع اقلیت مربوط استند از جمله تارلوک سینگ، از آن زمان به طور فزاینده ای مضطرب شده اند.

تارلوک سینگ سیک ساکن پشاور می‌گوید:"تروریست ها مستقیماً می آیند و بدون ترس می کشند. این باید در نظر گرفته شود، زیرا برای ما سیک‌ها بسیار دردسر ساز است. همه اینجا کار می کنند. هر روز به دوكان می رود. اگر این كار به همین منوال ادامه پیدا کند، مردم آسیب زیادی خواهند دید."

محمد اعظم خان، وزير ارشد ولایت خیبرپشتونخوا، برای رسیدگی به حوادث اخیر با اعضای جامعه سیک ملاقات کرد. او قول داد کهاقدامات ویژه مانند کمره‌های امنیتی را برای امنيت آنها اختصاص بدهد.

بابا جی گرپال سینگ، محقق محلی سیک و فعال اجتماعی، اخیراً به روزنامهٔ تایمز اف اينديا گفت که تقریباً بین ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ سیک در پاکستان زندگی می کنند.