طالبان پاکستان را به ایجاد 'بی‌اعتمادی' میان افغانستان و چین متهم کرد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان روز جمعه ۳۱ می (۱۱ جوزا) یافته‌های تحقیقات پاکستان را که حمله مرگبار اخیر علیه کارگران چینی در این کشور را به تندروان که از افغانستان فعالیت می کنند مرتبط دانسته، رد کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به تلویزیون طلوع گفت که کشورش هیچ ارتباطی با حمله ۲۶ مارچ به اتباع چینی در شمال غرب پاکستان ندارد و تاکید کرد که این یک مسئله داخلی پاکستان است و باید اسلام‌آباد به آن رسیدگی کند.

او در یک پیام صوتی گفت: "هدف قرار دادن اتباع چینی در پاکستان، مرتبط با پاکستان است و به افغانستان هیچ ربطی ندارد و گزارشی را که پاکستانی‌ها نشر کرده‌اند یک تلاشی برای ایجاد بی‌اعتمادی بین افغانستان و چین است. ما بارها این را رد کرده‌ایم و غیر منطقی هم است."

به تاریخ ۲۶ مارچ ۲۰۲۴، پنج انجنیر چینی و یک راننده پاکستانی در حمله انتحاری به موتر حامل شان در ساحۀ بشام در ایالت خیبر پشتونخوا کشته شدند.

مقامات امنیتی پاکستان پس از این حمله گفتند که موتر استفاده شده در این حمله از افغانستان به این منطقه آورده شده و مهاجم نیز افغان بود.

حکومت طالبان این حمله را محکوم کرده و استفاده از خاک افغانستان در این حمله را به شدت تکذیب کرده است. مسوولیت آن حمله را تحریک طالبان پاکستانی نیز به دوش نگرفت.

مجاهد این اظهارات را یک روز پس آن بیان کرد که هیات پاکستانی روز پنجشنبه به کابل رفت و نتایج تحقیقات اسلام آباد در مورد کشته شدن پنج شهروند چینی به همراه راننده محلی آنها را با همتایان طالبان در میان گذاشت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هیاتی پاکستانی دربارۀ حملۀ تروریستی بشام با مقامات طالبان در کابل گفتگو کرد

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز جمعه در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که هیات این کشور از مقامات افغانستان برای دستگیری عاملان حمله تروریستی به کارگران چینی بر اساس "شواهد عینی" که پاکستان با آنها در میان گذاشته است، درخواست کمک کرده است.

ممتاز بلوچ گفت: "طرف افغان متعهد شده است که از استفاده از خاک خود برای هر گونه فعالیت تروریستی جلوگیری کند و آنها موافقت کرده اند که یافته های تحقیقات را بررسی کنند و با پاکستان همکاری کنند تا تحقیقات به نتیجه منطقی خود برسد."

مقامات نظامی و غیرنظامی پاکستان معتقدند که تحریک طالبان پاکستان حمله به کارمندان چینی را از پناهگاه‌های خود در افغانستان برنامه ریزی کرده اند.

تحریک طالبان پاکستان سال‌هاست که حملات مرگباری را در پاکستان انجام داده و نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

مقامات اسلام آباد معتقدند که رهبران و جنگجویان فراری تحریک طالبان پاکستان پس از تسلط مجدد طالبان بر کشور تقریباً سه سال پیش به پناهگاه‌های امن در افغانستان نقل مکان کرده اند و از آن زمان حملات بیرون مرزی را با "آزادی عملیاتی بیشتر" تشدید کرده‌اند.

طالبان پیوسته حضور گروه های افراطی خارجی در افغانستان و استفاده از قلمرو خود برای تهدید کشورهای خارجی را رد کرده اند. اما منتقدان این ادعاها را زیر سوال برده اند.

چین به طور پیوسته روابط خود را با افغانستان بهبود بخشیده است و پس از آن که طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ دوباره قدرت را بدست گرفتند، نخستین کشوری بود که سفیر جدیدی را در کابل تعیین کرد و سفیر طالبان را به طور رسمی پذیرفت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش بخش انگلیسی صدای امریکا استفاده شده است.