مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان یک عکاس ایرانی را بازداشت کردند

حسین ولایتی، عکاس خبری خبرگزاری تسنیم

مرکز خبرنگاران افغانستان از بازداشت محمدحسین ولایتی، عکاس و تدوین‌گر خبرگزاری تسنیم ایران در کابل خبر داده است.

این مرکز ناوقت سه شنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای خواستار رهایی فوری این عکاس ایرانی از قید طالبان شده است.

در اعلامیه آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت محمد حسین ولایتی، از مسؤلان امارت اسلامی طالبان می‌خواهد ضمن آزادی فوری و بدون قید و شرط این عکاس خبری، به روند بازداشت و آزار و اذیت خبرنگاران در افغانستان پایان دهند".

خبرگزاری تسنیم ایران ناوقت روز گذشته به نقل از حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل گزارش داده است که تلاش‌ها به طور جدی برای آزادی این عکاس خبری جریان دارد.

کاظمی قمی گفته است: "بنده دقایقی پیش با کابل و دستگاه‌های اطلاعاتی صحبتی داشتم تا با مقامات در آنجا صحبت شود. ‏به من گفته شد که در حال دنبال کردن این مساله هستند و انشاالله به زودی به نتیجه خواهد رسید".

در همین حال برخی مقامات دیگر ایرانی نیز گفته اند که از طریق مجراهای دپلوماتیک برای رهایی حسین ولایتی اقدام شود.

بر اساس آمار مرکز خبرنگارن افغانستان، طالبان طی دو هفتۀ گذشته دست‌کم ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را در مناطق مختلف افغانستان بازداشت کرده اند.

در اعلامیه‌ای این مرکز آمده است: "مجموع خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که در حال حاضر در کشور زندانی استند به ۱۳ تن می‌رسد".

حکومت طالبان هنوز در مورد بازداشت این عکاس خبری خبرگزاری تسنیم چیزی نگفته است، اما روز گذشته خیرالله خیرخواه، در برنامه حسابدهی به ملت گفت که هیچ خبرنگاری به دلیل فعالیت رسانه‌ای بازداشت نشده است.

او گفت: امارت اسلامی [حکومت طالبان] هیچ خبرنگاری را به دلیل فعالیت خبرنگاری‌ وی بازداشت نکرده، البته برخی خبرنگاران جدا از کار خبرنگاری شان بازداشت شده اند".

خیرخواه گفت که پرونده‌های این خبرنگاران به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است تا به آنها رسیدگی شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز به تاریخ ۱۶ اگست (۲۵ اسد) با اشاره به بازداشت خبرنگاران در گزارشی گفت که سوابق تخطی‌ها از حقوق دسترسی به اطلاعات "ترسناک" است و رژیم طالبان مسوول آن است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

گزارشگران بدون مرز: طالبان در ۱۰ روز گذشته نه خبرنگار را بازداشت کرده اند 

همچنان این سازمان گفته است که وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در دو سال اخیر رو به نابودی است.

در این حال، بر اساس معلومات مسوولین نهادهای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان، طی دو سال گذشته حدود ۷۰ در صد نهادهای رسانه‌ای افغانستان از فعالیت باز مانده و کارمندان این رسانه‌ها یا متواری شده و یا با مشکلات شدید اقتصادی و بی‌کاری دست و گریبان اند.