متقی به نمایندگان کشورهای منطقه: 'واقعیت‌های عینی افغانستان نوین' را به جهانیان برسانید

متقی نشست "ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان" را که روز دو شنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) در کابل برگزار شده بود، میزبانی کرد

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، و میزبان نشست "ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان" روز دو شنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) از کشورهای اشتراک کننده در این نشست خواست تا "واقعیت‌های" افغانستان را به دیگران برسانند.

سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان هدف نشست امروزی در کابل را "شکل‌گیری روایت منطقه محور به هدف توسعه همکاری های منطقوی برای تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه" خواند.

متقی بدون اشاره به کدام طرف مشخص، از نمایندگان کشورهای منطقه خواست تا در نشست دوحه "واقعیت‌های عینی افغانستان نوین را به سمع جهت‌های دور" برسانند. قرار است نشست دوحه به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری سال روان به ابتکار منشی عمومی سازمان ملل متحد برای بحث در مورد وضعیت افغانستان برگزار شود.

این مقام حکومت طالبان با تاکید بر اتصال و همکاری منطقه‌ای گفت که افغانستان خواستار ناامنی و بی‌ثباتی در هیچ کشوری نیست. او گفت: "سیاست حکومت افغانستان در جریان کمتر از دو نیم سال گذشته نشان داده است که افغانستان نوین منافع خویش را در منطقه در یک سازوکار برد-برد تعریف می‌کند."

این در حالی است که جامعۀ بین المللی، به شمول کشورهای همسایۀ افغانستان، خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان اند.

اما متقی به شرکت کنندگان این نشست گفت که به ساختار کنونی حکومت و حکومتداری افغانستان احترام گذاشته شود. او گفت که تجارب گذشته نشان داد که نسخه‌های حکومت که از بیرون وارد افغانستان می‌شود، کارآیی ندارد.

او همچنان یکبار دیگر با گزینش نمایندهٔ جدید ملل متحد در امور افغانستان مخالفت کرد و گفت که در موجودیت و حضور یوناما به نماینده و ماموریت جدید ملل متحد نیاز نیست و گفت که حکومت طالبان هم آمادگی و هم ظرفیت دارد تا در مورد مسایل مشترک و نگرانی‌ها گفتگو کند.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان خواسته بود تا برای تسهیل گفتگوها میان افغان‌ها و تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان نمایندهٔ جدید بگمارد.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در حالی از کارآیی و رویکردهای حکومت آن گروه دفاع می‌کند که طالبان به خاطر تشکیل حکومت تک قومی، تک گروهی و تک جنسی همواره مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته است. وضع محدودیت طالبان بر آموزش و کار زنان و دختران نیز حکومت این گروه را با انتقادات گستردهٔ بین‌المللی روبرو کرده است.

در حدود دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، این نخستین بار است که حکومت این گروه نشستی را با شرکت نمایندگان کشورهای منطقه میزبانی می‌کند. در این نشست نمایندگان ۱۱ کشور به شمول ایران، پاکستان، روسیه، چین، ترکیه، ترکمنستان و هند شرکت داشتند.

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر آن کشور در کابل، گفت: "از نگاه تهران، حکمرانی بدون تبعیض در داخل این کشور [افغانستان] و حسن هم‌جواری و هم‌زیستی با کشورهای همسایه دو مولفۀ اساسی در پیشرفت روند منطقه‌گرا محسوب می‌شود."

مقام‌های ایرانی همواره به ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان که متشکل از تمام اقوام و اقلیت‌ها باشد، تاکید کرده اند. کاظمی قمی روز دو شنبه یکبار دیگر گفت که اگر "حکومت بدون تبعیض" در افغانستان شکل گیرد، با استقبال منطقه و فرامنطقه روبرو می‌شود.

نمایندهٔ چین در نشست امروزی همکاری منطقه‌ای را گام اساسی در راستای تعامل بین‌المللی توصیف کرد و از حکومت طالبان خواست تا به "بخش فعال" جامعهٔ بین‌المللی مبدل شود.

سید عرفان اشرف، خبرنگار و نویسنده پاکستانی مقیم پشاور، می گوید که از این نشست دستاورد عمده‌ای را نمی‌توان انتظار داشت. او گفت که پاکستان حتا نمایندهٔ ویژهٔ خود را در این نشست نفرستاده و به اشتراک شارژدافیر سفارت خود بسنده کرده است.

اشرف به صدای امریکا گفت: "پاکستان پی ‌می‌برد که قرار گرفتن پاکستان در کنار افغانستان امر خوبی نیست و به این دلیل هیات بلند رتبه‌ای را نمی‌فرستد و دلیل نفرستادن آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان را به وضعیت نامناسب صحی او ربط داده اند که به جای او شارژ دافیر سفارت پاکستان شرکت خواهد کرد."

علیرضا نوری زاده، مسوول مرکز مطالعات ایران و عرب در لندن، به صدای امریکا گفت که اگر طالبان عملکرد خود را مطابق "رضایت جامعه جهانی" تغییر ندهد، وضعیت حکومت این گروه نیزدر سطح جهانی تغییری نخواهد کرد. او به صدای امریکا گفت: "رفتار طالبان رفتاری نیست که مردم منطقه بتوانند آن را بپذیرند."

داوود قیومیِ، پژوهشگر مسایل امنیت و صلح در دانشگاه لورنشن کانادا، به صدای امریکا گفت که تعامل طالبان با خواسته‌های مشخص کشورهای منطقه می‌تواند در پیشرفت روند کسب مشروعیت حکومت آن گروه موثر باشد.

قرار بود این نشست صبح دوشنبه برگزار شود، اما به گفتهٔ مقام‌های طالبان، خرابی هوا سبب شد که شماری از شرکت کنندگان ناوقت وارد کابل شوند و سرانجام این نشست با چندین ساعت تاخیر ساعت ۴:۳۰ عصر برگزار شد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری ایرنا نیز استفاده شده است.