طالبان می‌خواهند یک میلیون تن نفت از روسیه وارد کنند

طالبان می‌گویند که برای تقویت روابط تجاری متقابل و تشویق سرمایه‌گذاری در افغانستان در حال مذاکره با مقامات روسی و شرکت‌های خصوصی در این کشور استند.

هیاتی به سرپرستی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان به روسیه سفر کرده تا در مورد خریداری مواد اولیه خوراکی و غیرخوراکی از جمله واردات یک میلیون تن فرآورده‌های نفتی، احتمالاً در ازای خرید کشمش، مواد خام برای داروها و مواد معدنی گفتگو کنند.

رسانه‌های روسی روز جمعه ۱۹ اگست (۲۸ اسد) به نقل از آقای عزیزی گفته اند که افغانستان به چهار میلیون تن نفت نیاز دارد که بخشی آن هم اکنون از کشورهای همسایه وارد می‌شود.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به خبرگزاری دولتی روسیه RIA گفت: "از آنجایی که روسیه یک کشور دوست برای ما است، ما به اینجا آمده ایم تا در مورد واردات نفت روسیه و سایر فرآورده های نفتی به توافق برسیم. قصد داریم حدود یک میلیون تن پطرول و دیزل وارد کنیم."

مقامات روسی گفته اند که هیات افغان در بارهٔ واردات سایر محصولات ضروری از جمله گندم و گل آفتاب‌پرست نیز گفتگو کرده اند.

آقای عزیزی گفته است که دولت طالبان مایل اند هر چه زودتر این توافق را منعقد کند.

عزیزی با بیان اینکه افغانستان و روسیه تجربهٔ تاریخی در تجارت متقابل دارند، گفت: "اولویت ما واردات این کالاهای روسی به گونهٔ مبادله [اجناس با اجناس] است."

او افزود که اگر طرح مبادله کارساز نباشد، افغانستان می تواند از پول برای تامین منابع از روسیه استفاده کند.

عزیزی همچنین گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه واردات مواد خام، افغانستان را تحریم نکرده اند و افغانستان می تواند هزینه این کالاها را با پول پرداخت کند.

عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا دولت وی به سرمایه گذاری روسیه در معادن افغانستان از جمله لتیوم اجازه می دهد یا خیر، گفت که طالبان "می‌توانند در ازای واردات منابع انرژی، برخی از مواد معدنی را به روسیه فراهم کنند". او افزود: "ما یک لتیوم بسیار خوب و با کیفیت داریم."

وزیر صنعت و تجارت طالبان بدون ارایه جزییات گفت که کابل از قبل مواد خام را برای کارخانه‌های چین فراهم می‌کند و می‌تواند مواد خام را برای روسیه نیز تامین کند.

چین پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان، تعامل با طالبان را افزایش داده است.

سفر هیات طالبان به روسیه در حالی صورت می گیرد که بهای مواد اولیه در افغانستان بیش از حد افزایش یافته است.

مولانا زهیر، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، قبل از سفر این هیات به روسیه به صدای امریکا گفت که هدف اساسی سفر این هیات خریداری مواد اولیه خوراکی و غیرخوراکی است و در این راستا جلسات متعدد آنلاین بین ادارات ذیربط هر دو جانب صورت گرفته و راجع به نیازمندی و سایر موضوعات تخنیکی، مفصل بحث شده است.

روسیه زمانی شریک تجاری اصلی افغانستان بود، اما به گفتۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، تجارت بین افغانستان و روسیه به شدت کاهش یافته است.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ این اتاق، گفت که افغانستان در سال گذشته به ارزش نزدیک به ۱۶۰ میلیون دالر کالا از روسیه وارد کرد، در حالیکه صادرات این کشور به روسیه حدود سه میلیون دالر بود.

الکوزی گفت که تاجران افغان در بخش وضع مالیات بلندتر از سوی روسیه بر کالاهای تجارتی نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه مشکل دارند که آن را با اتشۀ تجارتی روسیه در کابل در میان گذاشته اند.