طالبان به درانی: از اظهارات تحریک‌آمیز که به روابط کشورها آسیب می‌زند، خودداری کنید

آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفته است که جنگ در اوکراین و غزه توجه جهان را از افغانستان منحرف کرده است.

حکومت طالبان، به اظهارات تازۀ نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان مبنی بر بی‌توجهی جهان به وضعیت کنونی افغانستان و احتمال وقوع رویداد مشابه به ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، به شدت واکنش نشان داده و سخنان وی در مورد افغانستان را، تلاش برای مغشوش‌کردن اذهان عامه خوانده است.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبون پاکستان گزارش داده است که آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشست سفیران پیشین پاکستان در اسلام‌آباد گفته است که جنگ در اوکراین و غزه توجه جهان را از افغانستان منحرف کرده است.

درانی بی‌توجهی جامعه جهانی به وضعیت افغانستان در نشست سوم دوحه و کاهش کمک‌های بشری به این کشور را دلیلی بر ادعای خود عنوان کرده است. او گفت: "من فکر می‌کنم که این [بی‌توجهی] افغانستان را به وضعیت قبل از ۱۱ سپتمبر [۲۰۰۱] باز‌گرداند، که در واقع آن ۱۱ سپتمبر را به وجود آورد."

اما ضیااحمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، روز سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که اظهارات درانی دور از واقعیت است.

او افزود: "درانی باید بداند که این وظیفۀ دپلومات‌ها است که نگذارند اظهارات تحریک‌آمیز رسانه‌ای روابط کشورها را آسیب بزند."

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان همچنین با اشاره به زندگی ۹۷ درصد نفوس افغانستان زیر فقر و اتکای بیش از ۵۲ درصد آنان به کمک‌های بشری جهان گفته است که اگر وضعیت اقتصادی بدتر شود، نگرانی پاکستان باید این باشد که مردم افغانستان شروع به ترک کشورشان کنند و محبوب‌ترین مقصد آنها پاکستان است.

درانی تاکید کرده است: "این چیزی است که ما باید نسبت به آن حساس باشیم و جامعه بین‌المللی باید مسوولیت خود را بداند."

اما تکل مدعی شد که افغانستان اکنون کشور امن و با ثباتی است که با استفاده از منابع خود به جای اتکا به قرضه‌ها و کمک‌های کشورهای خارجی، برای خودکفایی اقتصادی تلاش می‌کند.

تهدید داعش و تحریک طالبان پاکستان

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان همچنان در این نشست هشدار داده است که حضور گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش خراسان در افغانستان چالش بزرگی برای منطقه و فراتر از آن است.

آصف درانی با نگرانی گفته است که شاخه خراسان دولت اسلامی یا داعش در داخل افغانستان در حال افزایش است و این به دلیل اقدامات آنها در ایران، مسکو و نیز بسیاری از حملات در داخل پاکستان، باید یک منبع نگرانی برای همه در منطقه و فراتر از آن باشد.

درانی تاکید کرده است: "اگر چنین چیزی [حملات] می‌تواند در اینجا اتفاق بیفتد. می‌تواند در جای دیگری نیز اتفاق بیفتد، پس باید این نگرانی همه باشد."

این دپلومات پاکستانی همچنان مدعی شده است که روابط پاکستان و افغانستان در رژیم طالبان از "بد، بدتر" شده است، زیرا به گفتۀ او، آنها از خنثاکردن تهدید تحریک طالبان پاکستان خودداری کرده اند.

درانی گفت: "صلح در افغانستان مایه خوشی پاکستان است، ما این را به طالبان گفته‌ ایم. اما در عین حال گلایه ما این است که صلح آنها به خاطر تحریک طالبان پاکستان برای ما مشکل‌ساز شده است. حملات تحریک طالبان پاکستان ۷۰ درصد در پاکستان افزایش یافته است."

اما معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در پاسخ این اظهارات گفت که آن مشکلات و خطراتی که برای افغانستان از سوی درانی مطرح شده است، در واقع امکان همه این‌ها از پاکستان دیده می‌شود.

تکل گفت: "حکومت افغانستان [حکومت طالبان] توانسته است گروه تروریستی داعش را به طور کامل سرکوب کند، اگر مخفیگاه‌های داعش در امتداد خط دیورند نابود شود، تهدید این گروه به طور کامل از بین می‌رود."

علاوه بر آن او گفت که موضوع تحریک طالبان پاکستانی، مساله داخلی پاکستان است. تکل مدعی شد از آنجایی که حکومت طالبان قبلاً شواهدی مبنی بر حسن نیت خود ارایه کرده است، نهادهای تاثیرگذار پاکستان باید اقدامات منطقی و عملی را برای حل این مشکل روی دست گیرند.

مشکلات داخلی حکومت طالبان

آصف درانی در بخش دیگری از سخنانش گفت که نباید فراموش کرد که حکومت طالبان با چالش‌های بزرگ مالی و سیاسی روبرو است.

او گفت: "اول اینکه هیچ کشوری آنها را به رسمیت نمی‌شناسد؛ دوم وقتی به قدرت رسیدند خزانه شان خالی بود؛ سوم انتظار فروپاشی حکومت اشرف غنی را نداشتند."

به گفتۀ درانی، طالبان افغانستان از زمان به قدرت رسیدن، قوانین سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشته و ادعا می‌کنند که با اسلام مطابقت دارند و با وجودوعده‌های قبلی، طالبان تحصیل دختران را ممنوع کرد، چیزی که به شدت بر چانس آنان برای کسب مشروعیت بین‌المللی تاثیر گذاشت.

درانی گفت: "اقدامات طالبان ممکن است با شرایط خودشان مطابقت داشته باشد، اما نمی‌توان آن را اسلامی خواند."

این در حالی است که طالبان هفتۀ گذشته سومین سالروز حاکمیت شان را تجلیل کردند، اما در این سه سال هیچ کشور و سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعه بین المللی، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان، قطع روابط با گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده و نیز ایجاد حکومت فراگیر را پیش‌شرطی برای مشروعیت بین‌المللی طالبان تعیین کرده است.