حکومت طالبان از تصمیم هند برای صدور ویزه به افغان‌ها استقبال کرد

گرچه هند در ماه جون ۲۰۲۲ سفارت خود را در کابل باز کرد، اما خدمات قنسولی را برای افغان‌ها هنوز دوباره آغاز نکرده است.

حکومت طالبان از تصمیم هند در مورد آغاز روند صدور ویزۀ به شهروندان افغانستان استقبال کرد.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان، به تلویزیون ملی زیر کنترول این گروه گفت که امیدوار است هند به زودی صدور ویزه برای افغان‌ها را آغاز کند.

او گفته است: "افغان‌ها در بخش‌های صحی، آموزشی و تجارتی زیاد ضرورت دارند و اگر هند این روند را آغاز کند، مشکلات تعداد زیادی از افغان‌ها حل می‌شود."

رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجۀ هند، روز پنجشنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد) در یک نشست خبری در دهلی جدید، پایتخت هند، در پاسخ یک خبرنگار در مورد صدور ویزه به افغان‌ها گفت:‌ "بلی، ویزه به مردم در افغانستان داده می‌شود، حرکت‌هایی [فعالیت‌های در این زمینه] در حال وقوع است."

تا اکنون در مورد از سرگیری صدور ویزه برای افغان‌ها توسط هند معلومات زیادی وجود ندارد و هنوز مشخص نیست که آیا هند از طریق سفارت خود در کابل برای افغان‌ها ویزه می‌دهد یا مانند ایران و پاکستان ویزه را به صورت آنلاین از طریق وزارت خارجه در دهلی جدید صادر می‌کند.

جیسوال همچنان در مورد اینکه ۲۰۰ میلیارد روپیه هندی برای کمک‌های بشری به افغانستان در بودجۀ این کشور گنجانیده شده، نیز گفت که این کشور همواره به مردم افغانستان کمک های بشری فراهم کرده است.

او افزود: "ما چندین سال است که کمک‌های بشردوستانه [به افغانستان] را انجام داده ایم. ما همچنان به این مشارکت با مردم افغانستان متعهد هستیم و بنابراین، در بودجه، بازتاب ارقامی را که از آن صحبت کردید، دیدید."

هند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، همزمان با حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، سفارت خود را در کابل بست و نه تنها صدور ویزه را برای افغان‌ها متوقف کرد، بلکه صدور آن را به صدها دانشجوی افغان که از طریق بورس‌های حکومت هند برای ادامه تحصیلات عالی به دانشگاه‌های آن کشور معرفی شده بودند، نیز به حالت تعلیق درآورد.

هند در ماه جون ۲۰۲۲ سفارت خود را در کابل باز کرد، اما این سفارت خدمات قنسولی را برای افغان‌ها هنوز دوباره آغاز نکرده است.

هند یکی از شرکای اقتصادی افغانستان است. سال گذشته افغانستان بیش از ۵۰۰ میلیون دالر، به ویژه میوه‌های خشک و تازه به آن کشور صادر کرد