سفیر چین و معاون یوناما در مورد سومین نشست دوحه گفتگو کردند

سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، برگزار خواهد شد.

به سلسلۀ رایزنی‌های ملل متحد با دپلومات‌های خارجی مقیم کابل در مورد سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها دربارۀ افغانستان در قطر به میزبانی سرمنشی این سازمان، مارکس پوتزل، معاون هیات معاونت این سازمان در افغانستان با سفیر چین گفتگو کرد.

ژاو شینگ، سفیر چین در کابل با نشر پیامی در ایکس نگاشته است: "بسیار خوشحالم که با مارکس پوتزل، فرستاده سرمنشی ملل متحد برای افغانستان ملاقات کردم و در مورد تقویت همکاری چین و سازمان ملل متحد در افغانستان و سومین نشست فرستادگان ویژه و نمایندگان ویژه در مورد افغانستان تبادل نظر کردم".

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

به گفته یک مقامات این سازمان، هدف نشست دوحه افزایش تعامل جامعه بین المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم تر، هماهنگ تر و ساختارمندتر'' است.

فرحان حق، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه ۱۴ جون (۲۵ جوزا) در یک نشست خبری به پاسخ یک خبرنگار در مورد احتمال عدم برگزاری این نشست گفت که بدون شک تا مقدمات و آمادگی‌ها نهایی نشده، امکان برگزاری یا لغو هر نشستی وجود دارد.

او گفت: "در حال حاضر، ما به انجام مقدمات ادامه می دهیم. ما امیدواریم که این کار به نتیجه برسد، و نزدیک به تاریخ، ما انتظار داریم که بتوانیم ترتیبات را پس از نهایی شدن اعلام کنیم".

پیش از این نیز مقامات هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با مقامات طالبان نیز در خصوص سومین نشست دوحه گفتگوهایی را انجام داده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، به تاریخ هفتم جون در دیدار با روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، در مورد جزییات و هماهنگی‌های لازم نشست دوحه گفتگو کرده بود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای از قول متقی گفته بود که اجندای نشست دوحه باید به گونه‌ای ترتیب شود که برای همه "قابل قبول" باشد.

حکومت طالبان گفته است که در سومین نشست دوحه اشتراک خواهد کرد.

مالک سیزی، رییس دفتر ارتباطات هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، مقامات طالبان را برای اشتراک در نشست ''دوحه سوم'' ترغیب کرده و تاکید کرده است که حضور طالبان در این نشست کمک خواهد کرد تا جامعه بین‌المللی به افغانستان بحران‌زده توجه کند.

او همچنان گفت که که یوناما با اقشار مختلف افغان‌ها در تماس است تا آنان بتوانند به حکومت با پایه‌های وسیع دست یابند که همه در آن شامل باشند.