نهادهای بین‌المللی: پالیسی کنونی طالبان بر بودجه آموزش تاثیر منفی دارد

یک صنف آموزش محلی برای کودکان (آرشیف)

کلستر جهانی آموزش که شبکه‌ای متشکل از چندین نهاد به شمول صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان است، می‌گوید که پالیسی کنونی در افغانستان بر بودجه آموزش تاثیر منفی دارد.

این شبکه روز سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) با نشر گزارشی گفته است که هنگامی که شرکا مطمین نیستند که آیا به آنها اجازه اجرای فعالیت‌ها در افغانستان داده می‌شود یا نه، کمک‌کنندگان به سرمایه‌گذاری در این بخش میلی نشان نمی‌دهند.

در گزارش آمده است:‌ "هنوز ناشناخته‌های زیادی در ارتباط با چشم‌انداز آموزش در افغانستان وجود دارد که مستلزم تغییر مداوم در استراتیژی‌ها و رویکردها است."

کلستر جهانی آموزش گفته است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، آموزش دختران یکی از بحرانی‌ترین مشکلات خود را تجربه کرده است و ۱.۵ میلیون دختر افغان از حق اولیه آموزش و یادگیری محروم شده اند.

بر بنیاد این گزارش، در حال حاضر بسیاری از دختران در افغانستان (۶۰ درصد) خارج از مکتب اند و حق آموزش آنان تا کنون تامین نشده است که شامل آوارگان داخلی، عودت‌کنندگان و اقلیت‌های قومی و زبانی است.

گزارش گفته است که پس از ممنوعیت آموزش متوسطه دختران، گروه آموزشی تلاش‌های خود را برای ایجاد دسترسی ایمن و برابر به آموزش ابتدایی با کیفیت در میان دختران و پسران در مناطق دشوارگذر افزایش داد.

کلستر جهانی آموزش با اشاره بر محدودیت‌های طالبان بر زنان گفته است که ممنوعیت امدادگران زن به طور قابل توجهی بر نظارت از برنامه‌های آموزشی، به ویژه تعامل با دختران نوجوان و کارمندان آموزشی زن در صنوف اول تا ششم تاثیر گذاشته است.

گزارش گفته است که کلستر آموزش مشوره‌های گسترده‌ای را با اعضای خود، از جمله گروه‌های زنان و سازمان‌های تحت رهبری زنان انجام داد تا تاثیر ممنوعیت آموزش دختران و امدادگران زن را درک کرده و به طور مستمر نظارت کند.

در گزارش آمده است: "شرکای کلستر در برخی موارد توانستند جایگزین‌های امنی ارایه دهند تا به امدادگران زن اجازه دهند به حمایت از پاسخ آموزشی ادامه دهند، از جمله پشتیبانی از راه دور از طریق وتساپ و تماس‌های تیلفونی یا بازدیدهای دوره‌ای از فضاهای آموزشی بر اساس ترتیبات محلی."

همچنان در بخش دیگر این گزارش گفته شده که فرمان غیرمنتظره حکومت طالبان مبنی بر انتقال برنامه‌های آموزش به نهادهای محلی و ملی نمی‌تواند زمینه توسعه ظرفیت‌های نهادی و تخنیکی را در این بخش فراهم کند.

حدود سه سال از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان می‌گذرد. در این مدت حکومت این گروه آموزش متوسطه و لیسه، تحصیلات عالی، تفریح، ورزش، کار دختران و زنان و نیز فعالیت آرایشگاه‌ها و حمام‌های زنانه را منع کرده اند.

جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی بارها خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها و نیز لغو محدودیت‌های زنان شده اند، اما طالبان مسله حقوق زنان را موضوع داخلی خوانده اند.