مردم افغانستان با نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط طالبان مواجه اند – گزارش

یک نهاد حقوق بشری موسوم به ''مرکز جهانی مسوولیت حفاظت'' با نشر گزارشی گفته است که مردم افغانستان با نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط مقامات طالبان مواجه استند.

بر اساس این گزارش که به تازگی نشر شده، سایر گروه‌های افراطی مسلح نیز همچنان به تهدید غیرنظامیان در افغانستان ادامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ به این طرف، این گروه و سایر گروه‌های مسلح همچون شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در سراسر افغانستان ادامه داده اند.

گزارش گفته است: "خطر جنایات جنگی بیشتر و جنایات علیه بشریت همچنان ادامه دارد. هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی نشان می‌دهد که طالبان احتمالاً نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از جمعیت‌های آسیب‌پذیر محافظت کنند."

گزارش به چندین دهه نقض جدی حقوق بشر بین‌المللی و همچنین مصوونیت از مجازات برای آن جنایات، نهادینه‌شدن تبعیض جنسیتی در مقیاس وسیع و سیستماتیک توسط طالبان علیه زنان و دختران، حملات هدفمند گسترده و سیستماتیک توسط شاخه خراسان داعش و طالبان علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، فقدان رسانه‌های مستقل و سرکوب جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر و ضعف ساختارهای دولتی برای حمایت از جمعیت‌های آسیب پذیر و عدم تمایل مقامات طالبان به اجرای تعهدات تحت قوانین بین‌المللی اشاره کرده است.

همچنان مرکز جهانی مسوولیت حفاظت گفته است که طالبان سیاست‌ها و اقدامات محدودکننده‌ای را اجرا کرده‌ اند که زنان و دختران را از حقوق بشر محروم می‌کند، اشکال شدید تبعیض جنسیتی را تداوم می‌بخشد و کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را آشکارا نقض می‌کند.

این مرکز گفته است که حکومت طالبان بیش از ۵۰ فرمان و دستور سرکوبگرانه گسترده را صادر کرده است که زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس این فرمان‌ها و دستورهای حکومت طالبان، آزادی تردد، آزادی عقیده و بیان، فرصت‌های شغلی، نمایندگی سیاسی و عمومی و دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی زنان و دختران به شدت محدود می‌شود.

در گزارش آمده است: "تلاش‌های طالبان برای کنار گذاشتن زنان و دختران از حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، از جمله تبعیض‌ها و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت در مقیاس وسیع علیه آنها، احتمالاً به آزار جنسی، جنایت علیه بشریت تبدیل می‌شود."

به باور این مرکز طالبان اغلب خبرنگاران، کارمندان ملکی، مدافعان حقوق بشر و افراد وابسته به دولت پیشین افغانستان را با نقض‌هایی که به نظر می‌رسد به صورت گسترده و سیستماتیک انجام می‌شود، هدف قرار می‌دهند.

این مرکز گفته است که حملات هدفمند عمدتاً به دلیل سرکوب مداوم رسانه‌های مستقل و فضای بسته مدنی توسط طالبان گزارش نشده است.

گزارش گفته است:‌ "در حال حاضر هیچ نهاد ملی مستقلی برای مستندسازی نقض حقوق بشر به دلیل از بین رفتن نهادهای کلیدی، از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر لوی سارنوالی، وجود ندارد."

با این حال، طالبان در رابطه به این گزارش هنوز واکنش نشان نداده، اما قبل از این گزارش‌های مشابه از سازمان‌های معتبر بین‌المللی را به شدت رد کرده و مدعی شده اند که حقوق شرعی زنان و دختران تامین است.

مرکز جهانی مسوولیت حفاظت تاکید کرده است که محدودیت‌های مستمر بر آزادی‌های اساسی و فرهنگ معافیت از مجازات برای موارد نقض حقوق بشر در گذشته و مداوم، محیطی مناسب برای نقض شدیدتر قوانین بین‌المللی و جنایات بی‌رحمانه بیشتر ایجاد می‌کند.

این گزارش، علاوه بر وضعیت افغانستان، شرایط جمعیت‌های در معرض خشونت‌های دسته‌جمعی در سراسر جهان را نیز منعکس کرده است.

همچنان گزارش به وضعیت بورکینافاسو، مالی و نیجر، کوریای شمالی، جمهوری دموکراتیک کانگو، اتیوپیا، هایتی، اسراییل و سرزمین فلسطین، میانمار، نیکاراگوا، نایجریا نیز پرداخته است.