ملل متحد: برای رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات به ۱۷۳ میلیون دالر نیاز دارد

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که طرح رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات تدوین شده است و بر اساس این طرح به ۱۷۳ میلیون دالر نیاز است که از این زلزله‌زدگان حمایت شود.

اوچا امروز پنجشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) با نشر گزارشی گفت که کمک فوری برای رفع نیازهای مبرم و حساس آسیب‌پذیرترین مردم در طول ماه‌های زمستان در ساحات زلزله زده ضروری است.

اوچا گفته است که بلافاصله پس از زلزله، خانواده‌های آسیب‌دیده به سرپناه موقت، غذا و کمک نقدی، آب آشامیدنی صحی و همچنان مراقبت‌های بهداشتی و حفاظتی اضطراری نیاز دارند.

در گزارش آمده است: "با نزدیک‌شدن ماه‌های سخت زمستان، خانواده‌ها به کمک سرپناه انتقالی، لباس‌های زمستانی، کمپل‌ و امکانات گرم کردن برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دمای بسیار سرد نیاز خواهند داشت".

اوچا گفته است که نیازهای بشردوستانه، فعالیت‌های پاسخگویی، و الزامات مالی که در این طرح مشخص شده‌اند، در برنامه واکنش بشردوستانه سال ۲۰۲۴ گنجانیده می‌شود.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر سه زلزله قوی ۶.۳ ریکتری ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی، ۱.۶ میلیون نفر از آن متاثر شدند و حد اقل ۱۱۴هزار نفر را به کمک‌های فوری بشری نیازمند کرد.

بر اساس آخرین یافته‌های ارزیابی ملل متحد، در مجموع از بیش از ۲۷۵هزار نفر در ۳۸۲ روستا در سه روز زلزله به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفتند.

گزارش گفته است که روستاهای آسیب‌دیده در ولسوالی‌های انجیل، کشک، زنده جان، گلران، گذره، غوریان، کروخ و کوهسان در ولایت هرات واقع شده اند که ولسوالی‌های انجیل و زنده جان بیشتر متضرر شده اند.

اوچا گفته است که تقریباً یک سوم تمام زلزله‌زدگان باشندگان انجیل استند. بر اساس گزارش، ویرانی‌های ناشی از این زلزله‌ها بسیار زیاد بوده است، طوری که بیش از ۱۰هزار خانه به طور کامل ویران شده که بیش از ۳۳۳۰ آن تنها در زنده جان واقع شده است.

همچنان بیش از ۲۲هزار خانه به شدت آسیب دیده و اضافه از ۱۷هزار و ۵۰۰ خانه نیز به گونه متوسط آسیب دیده است.

این اداره ملل متحد گفته است: "در نتیجه، بخش قابل توجهی از جمعیت آسیب‌دیده، یعنی تقریباً ۳۷هزار و ۱۳۹ خانواده، اکنون مجبور به زندگی در خیمه‌های موقت و فضاهای باز هستند، در حالی که بیش از ۸۸۰۰ خانواده به عنوان راه حل موقت به پناهگاه‌های خیمه‌ای متوسل شده اند و ۱۲۶۸ خانواده دیگر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ساکن هستند".

اوچا گفته است که همۀ این زلزله‌زدگان از رهگذر اقلیمی، بهداشت و سایر خطرات آسیب پذیر استند.

همچنان در گزارش آمده است که مکاتب، مراکز بهداشتی و سایر زیرساخت‌ها نیز تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند و برآورد می‌شود که ۲۱هزار و ۳۰۰ ساختمان از جمله ۴۰ مرکز بهداشتی و ۱۴۴ مکتب آسیب دیده ‌اند.