لوی درستیز طالبان: پاکستان دشمنانش را در خاک خودش جستجو کند، نه در افغانستان

فصیح الدین فطرت، لوی درستیز حکومت طالبان

لوی درستیز قوای مسلح حکومت طالبان می‌گوید که اتهامات پاکستان مبنی بر ورود تروریستان از خاک افغانستان به این کشور و انجام حملات "بی‌اساس" است.

فصیح‌الدین فطرت، روز یکشنبه ۲۰ اگست (۲۹ اسد) در کابل به خبرنگاران گفت که اگر "احیاناً تروریستان از خاک افغانستان به پاکستان داخل شوند" دو طرف مرزبانان افغان و پاکستانی حضور دارند و حتماً تحرکات آنان را مشاهده خواهند کرد و در سرحد درگیری‌های صورت خواهد گرفت.

او افزود: "ما و شما می‌بینیم که کدام جنگی در سرحدات آن‌ها صورت نگرفته، این طور نبود، اما از داخل خاک خود پاکستان، کسانی هست که آنجا حضور دارند و پاکستان را ناامن می‌کنند، داخل خاک پاکستان استند، از اینکه پاکستان انتقاد بالای ما افغان‌ها می‌کند، بهتر است که متوجه خاک خودش شود."

به گفتۀ لوی درستیز قوای مسلح حکومت طالبان، این مساله بیانگر ناتوانی نظامیان پاکستانی در رابطه به تامین امنیت کشورشان است و "نمی‌توانند کسانی را که امنیت را در پاکستان خراب می‌کنند" بازداشت کنند.

او تاکید کرد: "اگر احیاناً پاکستان یا هر کشور دیگر به این فکر باشد که آن دشمن‌اش را در افغانستان جستجو بکند، غلط فکر کرده، دشمن‌اش را داخل خاک خودش جستجو بکند، ما همان طور که تعهد کرده ایم، از خاک افغانستان به هیچ کشوری ضرر نمی‌رسد و هیچ کشور مورد حمله قرار نمی‌گیرد."

فطرت هشدار داد که حکومت طالبان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که داخل خاک افغانستان "تجاوز" و "حمله" کند.

او گفت: "کلان کلانش حمله کرده، شکست خوردند، کشورهای کوچک‌تر از آنها هیچ‌گاهی حمله نمی‌توانند."

این در حالی است که جنرال عاصم منیر، لوی درستیر قوای مسلح پاکستان به تاریخ هفتم اگست (۱۶ اسد) از وجود مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی و فعالیت آزادانۀ آنان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که اردوی این کشور برای از بین بردن آنان و حفاظت از مردم پاکستان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

عاصم منیر که با بزرگان قبایل در بالاحصار پشاور صحبت می‌کرد، حکومت طالبان را متهم کرد که به تندروان مخالف پاکستان پناه داده و اجازهٔ فعالیت آزادانه به آنان داده است.

منیر هشدار داد: "پاکستان نگرانی هایی در مورد پناهگاه‌های موجود برای گروه‎های ممنوعه و آزادی عمل آنها در خاک افغانستان دارد. پاکستان از هیچ تلاشی برای از بین بردن شبکه‌های تروریستی و حفاظت از شهروندان خود به هر قیمتی دریغ نخواهد کرد."

به دنبال آن، شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که بر یک هوتلی در ولایت خوست که تندروان پاکستانی از آن استفاده می‌کردند، حمله هوایی صورت گرفته است.

خبرگزاری آج نیوز پاکستان به نقل از منبعی در اسلام آباد که نامی از آن گرفته نشده گزارش داده که چندین تن از قوماندان شاخۀ تحریک طالبان پاکستان درجریان این حمله که توسط یک طیارۀ بی سرنشین صورت گرفت، کشته شده اند.

اما مقامات طالبان گفتند که در آن هوتل انفجاربم رخ داد که در آن سه نفر کشته شدند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید حملۀ هوایی یا انفجار در ولایت خوست؟ طالبان از کشته شدن سه نفر خبر دادند

اسلام‌آباد ادعا دارد که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رهبران تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شورشی پایگاه‌های عملیاتی شان را به این کشور انتقال داده اند. اما طالبان افغان این ادعا را رد کرده است.