طالبان: حدود هشت‌هزار شهروند افغانستان در ۱۲ کشور زندانی اند

طالبان گفته اند که در حال حاضر، کم از کم ۱۱هزار نفر در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند که از این میان، بیش از یک‌هزار آن زنان اند.

ادارۀ تنظیم امور زندان‌های حکومت طالبان می‌گوید که در حال حاضر، کم از کم ۸۰۰۰ شهروند افغانستان در ۱۲ کشور، به شمول ایران و پاکستان، زندانی اند و تلاش‌ها برای انتقال‌ آن‌ها جریان دارد.

محمد یوسف مستری، رییس این اداره روز یکشنبه اول سپتمبر (۱۱ سنبله) به خبرنگاران گفت که بسیاری از شهروندان افغانستان در ایران زندانی اند.

مستری افزود که این اتباع افغانستان به اتهام‌های مختلف در ۱۲ کشور، به شمول چین بازداشت شده و زندانی شده اند.

او افزود: "در مقایسه با سال‌های گذشته که حدود ۶۰۰۰ زندانی در ایران داشتیم، تنها سال گذشته، ۱۱هزار و ۱۵۸ زندانی افغان را از ایران به افغانستان انتقال دادیم."

به گفتۀ وی، سال گذشته حدود یک‌هزار افغان توسط دولت ایران رها شد و در حال حاضر، حدود ۶۰۰۰ افغان دیگر در زندان‌های ایران به سر می‌برند. این مقام طالبان افزود که تلاش‌ها برای انتقال سایر زندانیان افغان از ایران نیز ادامه دارد.

حکومت‌های ایران و افغانستان در مورد مسایل مربوط به زندانیان چندین بار بحث و گفتگو کرده اند و قبل از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، توافقنامه‌ای بین این کشورها برای تبادلهٔ زندانیان نیز امضا شده بود که بر اساس آن، ایران شماری از زندانیان افغان را مسترد کرد.

رییس ادارۀ تنظیم امور زندان‌های حکومت طالبان با بسیاری این کشورها در مورد انتقال زندانیان صحبت کرده، اما تا کنون هیچ توافقی با این کشورها انجام نشده است.

زندانیان در افغانستان

طالبان گفته اند که در حال حاضر، کم از کم ۱۱هزار نفر در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند که از این میان، بیش از یک‌هزار آن زنان اند.

محمد یوسف مستری گفت که این افراد به اتهام‌های مختلف بازداشت شده و در زندان‌های این گروه به سر می‌برند. این مقام طالبان در مورد توقیف زندانیان زن معلومات نداد، اما پیش از این، ملل متحد گفته بود که بازداشت‌های خودسرانۀ فعالان زن و مدافعان حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان ادامه یافته است.

ادارۀ تنظیم امور زندان‌های حکومت طالبان همچنان گفته است که ۱۵۰ شهروند خارجی به اتهام فعالیت‌های جنایی بازداشت و زندانی شده اند.

اما رییس این اداره اضافه کرد که در میان این زندانیان، شهروندان امریکا شامل نیستند و آنان در زندان‌های تحت ادارۀ وی نگهداری نمی‌شوند.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گفته بود که چندین شهروند خارجی، به شمول دو امریکایی، در این کشور زندانی اند.

سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ ۳۱ مارچ (۱۲ حمل) در گفتگویی با تلویزیون ملی تحت مدیریت این گروه گفت که تعدادی از شهروندان خارجی در افغانستان به دلیل تخلفات از قوانین این کشور بازداشت و زندانی شده اند.