ملل متحد و آلمان بر لزوم پاسخگوی به نقض حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان و آلینا بیربوک، وزیر خارجۀ آلمان در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان صحبت کرده اند.

بنیت امروز جمعه ۲۵ اگست (سوم سنبله)‌ در شبکۀ ایکس نوشته است که بحث در مورد مسایل مهم حقوق بشر در افغانستان در این دیدار "بسیار خوشحال‌کننده" بود.

بنیت از حمایت دوامدار آلمان از مردم افغانستان استقبال کرده و گفته است که سیاست خارجی فمینیستی آلمان بر نیاز به "پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر" تاکید می‌کند.

وزارت خارجۀ آلمان نیز در شبکۀ ایکس گفته است که آلینا بیربوک، متصدی این وزارت با ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحدر روز پنجشنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) در افغانستان در مورد وضعیت کنونی آن کشور و حمایت از افغان‌ها صحبت کرده است.

این وزارت گفته است که همبستگی این آلمان با مردم افغانستان شکست‌ناپذیر است و این کشور از دفاع از حقوق بشری آنان دست بر نمی‌دارد.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان وضع کرده اند. حکومت این گروه دختران و زنان را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه، دانشگاه‌ها، کار کردن، حضور در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها یا حتی سالون‌های زیبایی منع کرده اند.

مقامات ملل متحد و آلمان در حالی بر لزوم پاسخگویی به نقض حقوق بشر در افغانستان در حالی تاکید کرده اند که گزارش‌های متعددی از نقض گستردۀ حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نشر شده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

دیدبان حقوق بشر: دو سال حکومت طالبان 'کابوس بشری' برای افغان‌ها بوده است

حدود دو هفته قبل، یک نهاد حقوق بشری به نام رواداری در گزارشی گفت که سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان نه تنها تغییری نکرده، بلکه محدودیت‌های بیشتری نیز بر مردم به ویژه زنان و دختران اعمال شده است.

این نهاد با نشر این گزارش به تاریخ ۱۳ اگست (۲۲ اسد) گفت که به دلیل برخی اقدامات طالبان در افغانستان، وضعیت حقوق بشر بدتر شده است. در این گزارش ابعاد مختلف حق حیات، حق آزادی و امنیت فردی، حق کرامت انسانی، اعتراضات مسالمت‌آمیز و وضعیت حقوق بشری زنان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش به قتل‌های هدفمند و فراقانونی توسط طالبان، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، اخاذی از کارمندان سابق دولت، بازداشت خودسرانه و غیرقانونی مردم، خشونت علیه معترضان و عدالت خواهان، سرکوب فعالیت‌ها اشاره کرده و گفته است که در کل وضعیت حقوق بشر در افغانستان بحرانی است.

این نهاد حقوق بشری گفته است که طالبان در قبال اقدامات خود پاسخگو نیستند و تاکنون هیچ تعهدی نسبت به رعایت ارزش‌ها و معیارهای حقوق بشر نشان نداده اند. این کارشناسان همچنین گفته اند که تبعیض و آزار اذیت جنسیتی در مقابل زنان و دختران در حدی اعمال می‌شود که جنایت علیه بشریت است، و بحث در مورد تدوین "اپارتاید جنسیتی" را ضروری کرده است.

پیش از این، کارشناسان ملل متحد ضمن بازتاب عملکرد طالبان در دو سال پسین، گفته اند که حکومت کنونی این گروه بر خلاف همه تعهدات خود،‌ مرتکب تخطی در عرصه‌های مختلف شده که بیشتر زنان و دختران را متاثر کرده است.

این کارشناسان همچنین گفته اند که تبعیض و آزار اذیت جنسیتی در مقابل زنان و دختران در حدی اعمال می‌شود که جنایت علیه بشریت است، و بحث در مورد تدوین "اپارتاید جنسیتی" را ضروری کرده است.

این کارشناسان از طالبان خواسته اند تا به اسرع وقت برخورد شان را در مقابل زنان و دختران تغییر بدهند و به آنان اجازه دهند تا در کنار ادامه تحصیل، کار کنند، در فعالیت‌های سیاسی و مدنی سهم بگیرند، از حقوق بشر،‌ حق گشت و گذار آزادانه برخوردار شوند و در روند تصمیم‌گیری‌ها‌ی عامه از حق مساوی و پر معنی مستفید شوند.

این کارشناسان به صورت اخص از طالبان خواسته اند تا به طور فوری مکاتب و دانشگاه‌ها را در تمام سطوح به روی دختران باز کنند.

اما طالبان ادعا کرده اند که حقوق زنان در چارچوب "شرعی" تامین است و مکاتب و دانشگاه‌ها نیز پس از ترتیب طرحی به روی دختران و زنان باز خواهد شد.

این در حالی است که جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت اند، باید نخست به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و نیز حکومت فراگیر را شکل دهند.