بلاول بوتو: بین تروریستان و غیرنظامیان افغان باید تفکیک وجود داشته باشد

آرشیف

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه حکومت پیشین پاکستان و رهبر حزب مردم، از سیاست اخراج مهاجرین افغان در این کشور انتقاد کرد و گفت که بین تروریستان و غیرنظامیان افغان باید تفاوت وجود داشته باشد.

به گزارش روزنامه انگلیسی داون پاکستان، بوتو زرداری روز جمعه دهم نومبر (۱۹ عقرب) در کراچی در گفتگو با خبرنگاران این کشور، سیاست جاری اخراج مهاجرین افغان را زیر سوال برد.

او گفته است: "وقتی یک پالیسی طراحی می شود، باید بین مردم و تروریست‌ها تفکیک قایل شد؛ اگر به مصاف مردم بروید، هرگز به هدف خود نخواهید رسید."

زرداری در پاسخ به سوالی گفت که در سیاست حکومت موقت پاکستان در خصوص اخراج مهاجرین افغان بدون مدارک قانونی، نکات مبهمی وجود دارد.

حکومت پاکستان به تاریخ سوم اکتوبر به تمام مهاجران بدون مدرک قانونی به شمول ۱.۷ میلیون مهاجران از افغانستان می‌شود، مهلت تعیین کرد که تا اول نومبر به طور داوطلبانه آن کشور را ترک کنند.

در تصمیم حکومت پاکستان گفته شده بود که پس از این تاریخ، مهاجرین فاقد مدارک قانونی بازداشت و به کشورهایشان اخراج خواهند شد.

به گزارش روزنامه دان (‌Dawn) جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان، گفت که اکنون پاکستان تصمیم گرفته است پس از اخراج پناهجویان بدون مدارک غیرقانونی از این کشور، در خصوص آن مهاجرین افغان که اسناد اقامت پاکستان را دارند، نیز تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، این موضوع روز پنجشنبه نهم نومبر (۱۸ عقرب) در مجلس سنای پاکستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، بر سر این تصمیم حکومت بین سناتورها اختلاف نظر وجود داشت.

وزارت خارجه پاکستان بار دیگر انتقادات در مورد اخراج مهاجرین افغان بدون اسناد قانونی را رد کرده و گفته است که اقدامات انجام شده در این زمینه مطابق با قوانین بین‌المللی است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، روز جمعه دهم نومبر (۱۹ عقرب) در پاسخ به سوالی گفت که سیاست اخراج مهاجرین بدون مدارک قانونی، بخشی از اجرای قوانین داخلی در این کشور است که اقامت غیرقانونی افراد را منع می‌کند و این علاقمندی حکومت پاکستان را بازتاب می‌کند.

بلوچ گفت: "این قوانین مشابه قوانین بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده امریکا است".

به گفتۀ بلوچ این پالیسی مطابق معیارهای جهانی است و بسیار با اطمینان عملی خواهد شد.

بر اساس آمار حکومت پاکستان، از ۱۷ سپتمبر تا جمعه ۱۰ نومبر، ۲۱۸ هزار مهاجر افغان بدون مدارک قانونی از پاکستان از طریق تورخم اخراج شدند. در این میان ۵۶هزار و ۵۶۹ مرد، ۴۳هزار و ۷۶۹ زن و بیش از ۹۹هزار کودک شامل اند.

آمار حکومت طالبان نشان می‌دهد که از اواسط سپتمبر به این طرف بیش از ۳۰۰هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند.