موج تازۀ درگیری‌های مذهبی در پاکستان؛ سه نفر کشته شدند

عکس: آرشیف

در درگیری‌های جاری بین گروه‌های مذهبی شیعه و سنی در منطقه کرم در خیبر پشتونخوا، سه نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

در نتیجۀ درگیری‌های خونین که از روز سه‌شنبه هفتۀ گذشته، بین گروه‌های شیعه و سنی در منطقه کرم که پس از انتشار ویدیویی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد، تا اکنون ۱۸ نفر کشته و بیش از ۳۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

مقامات محلی روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) گفتند که درگیری‌های مسلحانه در باشخیل، بوشرا، تری منگلو، کنج الیزو و بسیاری از مناطق دیگر رخ داده که در آن طرف‌های درگیر از تسلیحات سنگین علیه یکدیگر کار گرفته اند.

مقام‌های محلی تایید کرده اند که به دلیل این درگیری‌ها، راه‌های در ولسوالی کورم بسته شده، شبکه‌های ارتباطی همچنان خراب است و موسسات آموزشی تعطیل شده اند.

سید سیف‌الاسلام، معاون کمیشنری کرم در گفتگو با روزنامه انگلیسی زبان داون پاکستان گفت که نمایندگان جرگه از ولسوالی‌های اورکزی و هنگو برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کنند.

پیش از این، مقامات محلی جلسه‌ای را برای برقراری آتش‌بس ترتیب داده بودند، اما در ۲۶ اکتوبر این جلسه پس از آن ناکام ماند که افراد مسلح بر یک موتر شیعیان در چهارخیل کرم پایین حمله کردند.

مردم محل نیز به کرات از حکومت درخواست آتش‌بس کرده اند. خبرنگار رادیو مشعل در منطقه به صدای امریکا گفت که به دلیل طولانی‌شدن جنگ، بازارها در کرم بسته شده و مردم با کمبود مواد غذایی مواجه شده اند.

فعالان مدنی در مقابل مرکز مطبوعات (Press Club) در پشاور دست به تظاهرات زدند و از حکومت خواستند تا هر چه سریعتر امنیت در کرم را تامین کند.

منطقۀ کرم خیبر پشتونخوا که در آن پشتون‌های سنی و شیعه مذهب زندگی می‌کنند، سال‌هاست که شاهد درگیری‌های مذهبی بوده است.

در اواسط سال روان میلادی، دو قبیله بر سر زمین اختلاف پیدا کردند که منجر به درگیری مسلحانه شد. در آن درگیری که تقریباً یک هفته طول کشید، تعداد زیادی از مردم قربانی شدند.

مقامات و رهبران محلی برای پایان‌دادن به آن مناقشه، آتش‌بس یک ساله بین طرف‌های درگیر برقرار کرده اند.