رهبر ارشد گروه حماس در یک انفجار در لبنان کشته شد

العاروری یکی از بنیانگذاران شاخۀ نظامی حماس است و برخی رسانه‌ها از وی به عنوان فرد شماره دوم گروه حماس یاد کرده اند.

مقام‌های حماس و گروه حزب‌الله لبنان گفته اند که صالح العاروری، یک رهبر ارشد گروه حماس، و سه عضو دیگر این گروه، در انفجاری که روز سه شنبه دوم جنوری (۱۲ جدی) در شهر بیروت، پایتخت لبنان، رخ داد، کشته شد.

خبرگزاری دولتی لبنان گفته است که این انفجار که مجموعاً در آن شش نفر کشته شده است، در اثر حملۀ یک طیارۀ بی‌سرنشین اسراییلی صورت گرفته است. اما مقام‌های اسراییلی تا اکنون در این مورد تبصره‌ای نکرده اند.

در صورتیکه اسراییل در این رویداد دست داشته باشد، ممکن سبب تشدید جنگ در شرق میانه شود، زیرا سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هشدار داده است که از هرگونه حملۀ اسراییل بر مقام‌های فلسطینی در لبنان انتقام خواهد گرفت.

باسم نعیم، یک مقام گروه حماس، در صحبت با خبرگزاری اسوشیتدپرس کشته شدن العاروری را تایید کرده است.

گروه حماس با نشر بیانیه‌ای حمله‌ای را که منجر به کشته شدن العاروری شد عمل "تروریستی و خاینانه" اسراییل توصیف کرده است.

محمد آشتیه، صدر اعظم ادارۀ خود گردان فلسطین، این حمله را محکوم کرده و گفته است از پیامدهای این عمل که به گفتۀ وی توسط "جنایت‌کاران شناخته شده" صورت گرفته است، هشدار داد.

العاروری یکی از بنیانگذاران شاخۀ نظامی حماس است و زمانی رهبری نظامی حماس را در کرانۀ غربی بر عهده داشت. برخی رسانه‌ها از وی به عنوان فرد شماره دوم گروه حماس یاد کرده اند.

العاروری که در تبعید در لبنان به سر می‌برد، از سوی اسراییل به طراحی و انجام چندین حمله بر نظامیان اسراییلی متهم شده است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، حتا پیش از حملۀ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ حماس بر اسراییل، تهدید به کشتن العاروری کرده بود.

این انفجار در ساحۀ مشرفیه در حومۀ جنوبی بیروت رخ داد، جاییکه تندروان حزب‌الله، متحد نزدیک حماس، در آن حضور گسترده دارند.

نظامیان اسراییلی در ماه اکتوبر خانۀ العاروری را در کرانۀ غربی ویران کردند.

ایالات متحده برای معلوماتی که منجر به یافتن یا کشته شدن العاروری شود، پاداش پنج میلیون دالری تعیین کرده بود.

پس از تهاجم گروه حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته، جنوب لبنان چندین بار شاهد تبادل آتش میان اعضای حزب‌الله و نظامیان اسراییلی بوده است.

ساعاتی پیش از کشته شدن العاروری، گروه حزب‌الله گفته بود که جنگجویان این گروه چندین حمله را بر پوسته‌های نظامیان اسراییلی در امتداد مرز لبنان-اسراییل انجام دادند.