ترمپ: در مناظره‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان اشتراک نخواهم کرد

دونالد ترمپ، ریيس جمهور پیشین ایالات متحدهٔ امریکا

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدهٔ امریکا، می‌گوید که در نخستین مناظره نامزدان جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری اشتراک نخواهد کرد.

ترمپ در پیامی که از طریق شبکهٔ اجتماعی "تروث سوشل" نشر کرده، مدعی شده است که یک دورهٔ موفق ریاست جمهوری را سپری کرده و از محبوبیت در میان مردم برخوردار است و به همین دلیل در مناظرهٔ کاندیدان هم‌حزبی‌اش اشتراک نخواهد کرد.

قرار است نخستین مناظرهٔ انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان روز چهارشنبه (۲۳ اگست) در ایالت ویسکانسن برگزار شود.

ترمپ وضاحت نداده است که آیا تنها در مناظرات مقدماتی که تا اکنون زمان‌بندی شده است و یا در تمامی مناظرات کاندیدان جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری اشتراک نخواهد کرد.

دونالد ترمپ در چهار قضیه، به شمول تلاش برای معکوس کردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، متهم شده است. اما او همواره این اتهامات را رد کرده و به این باور است که این اتهامات حمایت‌اش را در میان مردم تقویت می بخشد.

او گفت: "هر بار که آنان یک اتهام را ثبت می‌کنند، میزان حمایت ما در نظرسنجی ها بلند می رود. ما به یک اتهام دیگر ضرورت داریم تا این انتخابات را برنده شویم."

دونالد ترمپ آخرین بار هفتهٔ گذشته در ایالت جورجیا به اتهام تلاش برای معکوس کردن شکست‌اش در انتخابات گذشته، متهم شد.

یک نظرسنجی که قبل از این اتهام از سوی خبرگزاری اسوشیتید پرس و مرکز تحقیق امورعامه انجام یافته است، نشان می دهد که ۷۴ درصد جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۴ از ترمپ حمایت می‌کنند. اما ۵۳ درصد اشتراک کنندگان در این نظرسنجی، نظر برعکس دارند و ۱۱ درصد گفته اند که ممکن از او در انتخابات آینده، حمایت نکنند.

انتونی مایکل کریس، استاد علومی سیاسی در پوهنتون جورجیا، گفت: "برایم تعجب‌آور نیست اگر دونالد ترمپ از این اتهامات به نفع خود استفاده کند و تلاش کند تا از آن بخاطر پوشش بیشتر رسانه‌ای کار گیرد. زیرا کارزار انتخاباتی او در حال حاضر با محاکمه در ایالت جورجیا، واشنگتن دی سی، نیویارک و فلوریدا روبرو می باشد."

در همین حال مایک پنس، معاون پیشین دونالد ترمپ، نیز برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه مبارزه می‌کند. او گفته است که دونالد ترمپ تلاش کرد تا در آستانهٔ حملهٔ ششم جنوری بر کانگرس ایالات متحده، او را وا دارد تا نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ را معکوس کند.

پنس گفت: "در آن روز [ششم جنوری] ریيس جمهور ترمپ از من خواست تا او را فراتر از قانون اساسی قرار دهم. ولی من قانون اساسی را انتخاب کردم و همیشه چنین خواهم کرد. من معتقدم، هر کسی که خود را فراتر از قانون اساسی می پندارد، هیچگاه نباید رییس جمهور ایالات متحده باشد."

دونالد ترمپ تلاش دارد تا محاکمه‌اش الی پس از انتخابات سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخته شود. ولی برخی از متخصصین می گویند که محاکمهٔ او پیش از انتخابات، به رای دهندگان فرصت می دهد تا بدانند که آیا او بی گناه است یا مجرم پنداشته خواهد شد، بخصوص در مورد اتهامات مربوط به تلاش بی سابقه برای جلوگیری از انتقال مسالمت آمیز قدرت.