باشندگان شمالغرب سوریه شش ماه پس از زلزله مرگبار در منطقه تا هنوز با مشکلات مواجه اند

گذرگاه باب الهوى در مرز بین ترکیه و سوریه

با گذشت شش ماه از زلزله‌های شدید ترکیه و سوریه، مردم در شمالغرب سوریه هنوز درگیر معضلات عظیمی مانند یافتن مسکن مناسب، خدمات صحی و دسترسی به آب پاک استند.

گروه های امداد رسان می‌گویند که در رسانیدن کمک‌ها به این منطقه سوریه که در کنترول مخالفین رژیم بشارالاسد، رییس جمهور سوریه،‌ می‌باشد به یک سلسله مشکلات مواجه اند.

زلزله شدید ماه فبروری مصایب باشنده گان شمالغرب سوریه را که از ۱۲ سال جنگ داخلی درآن کشور رنج می‌برند مضاعف کرده است. این منطقه سوریه که زیر کنترول شورشیان مخالف رژیم سوریه می‌باشند، نزدیک ۴.۳ میلیون نفوس دارد.

دیوید میلیبند، رییس کمیته بین المللی نجات مستقر در نیویارک، اخیراً به این منطقه سفر کرده و معضلات موجود در آنجا را برای صدای امریکا چنین توضیح داد: "زلزله تامین برق را مختل کرده؛ زیربناهای آب و فاضلاب را ویران کرده است. بنا بر این، زندگی برای مردم در شمال غرب سوریه، از جمله برای امدادگران ما، واقعاً، دشوار است. بسیاری از مردم در خیمه‌ها به سر می‌برند و بسیاری از آنها از ساکن شدن در ساختمان‌ها به دلیلی ترس دارند که لرزش های بعدی ممکن ساختمان های بیشتری را ویران کند. "

توماس ویز، مسوول بخش شرق میانه در مالتیسر اینترنشنل، سازمان امدادی فرقه کاتولیک مستقر در مالتا، به طور منظم از شمال غرب سوریه بازدید می کند.

این سازمان با همکاری شرکای محلی، خدمات طبی را از طریق شفاخانه‌ها و یک کلینیک زایمان و همچنین واحدهای صحی سیار اعزامی به مناطق زلزله زده ارایه می کند. علاوه بر آن، آب پاک و خدمات طبی را در برخی از کمپ ها برای بیجاشده گان داخلی تامین می‌کند.

آقای ویز به صدای امریکا گفت که گروه‌های کمک رسان بین المللی در مورد فراهم‌آوری مصوون کمک‌های بشردوستانه نگرانی دارند. او افزود: "دسترسی به کمک‌‌ها بشردوستانه به سوریه باید محفوظ، مداوم و به طور خاص در برابر سیاسی شدن محافظت شود. میکانیزم عبور از سرحد مستلزم این حفاظت می‌باشد. ما یک وضعیت طولانی مدتی داریم که سال هاست در شمال غرب ادامه دارد."

به گفتهٔ توماس ویز، اگر وضعیت در این مناطق سوریه به حال خود گذاشته شود،‌ میلیون‌ها انسان که به کمک‌های فوری نیاز دارند،‌ با خطر مواجه خواهند شد و چنین وضعیت نگران کننده است.

به اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اجازه داده شده تا کمک‌ها بدون گرفتن اجازه حکومت سوریه از طریق گذرگاه سرحدی باب الهوی بین ترکیه و شمال غرب سوریه به این منطقه رسانیده شود و این روند از نه سال به اینسو ادامه داشته است.

روسیه که عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد است، ماه گذشته با تلاش‌ها برای تمدید جواز عبور کمک های بشری از طریق باب الهوى مخالفت کرد.

اما هفتهٔ گذشته، ملل متحد اعلام کرد که با حکومت بشار الاسد در این مورد به توافق رسیده است.

با آنکه حکومت بشارالاسد گفته است که به ملل متحد اجازه استفاده از باب الهوا را می‌دهد، گروه‌های امدادرسان نگران اند که دمشق برای بازگشایی این گذرگاه شرایطی را گذاشته است که قظعنامهٔ شورای امنیت ملل متحده را نقض می‌کند.