رهبران ترکیه و ایران اتخاذ 'موضع مشترک' علیه اسراییل را تایید کردند

از راست به چپ، ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز یکشنبه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) از طریق یک تماس تلیفونی در مورد اهمیت کشور‌های اسلامی به ویژه ایران و ترکیه،‌ صحبت کردند تا این کشور‌ها موضع مشترکی را ''علیه وحشیگیری اسراییل در قلمرو فلسطین'' اتخاذ کنند.

ریاست جمهوری ترکیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''در جریان این تماس تلیفونی، حملهٔ غیر قانونی اسراییل بر غزه،‌ تلاش‌ها برای فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای فلسطینیان و اقدامات ممکن به سوی آتش‌بس دایمی در منطقه بحث صورت گرفت.''

در همین حال، ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول ابراهیم رییسی گزارش داده که گفته است "مردم غزه به واسطه حماس به عنوان دولت مشروع، قانونی و برآمده از آرای عمومی این منطقه، باید برای آینده غزه تصمیم بگیرند و امریکایی‌ها حق هیچ‌گونه دخالت و تصمیم‌گیری برای مردم غزه را ندارند و هرگونه اقدام آنها در این زمینه محکوم به شکست است."

بسیاری از کشور‌های غربی ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تندروان در شرق میانه می‌کنند که شامل حزب‌الله لبنان، گروه حماس در غزه و حوثی‌های یمن می‌شود. حکومت ایران نیز حمایت از این گروه‌ها را تایید کرده و ادعا می‌کند این گروه‌های مقاومت در مقابل اسراییل اند.

رییس جمهور ترکیه پیش از این نیز نسبت به بسیاری از رهبران کشور‌های اسلامی به صراحت از حملات اسراییل بر غزه انتقاد کرده و از فلسطینیان حمایت خود را اعلام کرده است.

اردوغان به تاریخ ۲۸ اکتوبر در یک گردهمایی چند صد هزار نفری از حامیان فلسطین در شهر استانبول گفت که اسراییل یک "اشغالگر" بوده و "عامل اصلی قتل عام در غزه است."

رییس جمهور ترکیه در جریان این گردهمایی گفت که اسراییل مانند یک "مجرم جنگی" عمل می‌کند و افزود: "البته که هر کشور حق دفاع از خود را دارد. اما در اینجا عدالت کجاست؟"

اردوغان همچنین خطاب به قدرت‌های غربی گفت که به مرگ غیرنظامیان در اوکراین اشک می ریزند، اما در مورد مرگ غیرنظامیان در غزه چشم‌هایشان را می‌بندند. اردوغان گفت: "ما مخالف همه این معیار‌های دوگانه و ریاکاری‌ها استیم."

رییس جمهور ترکیه در سومین هفته حملات اسراییل بر غزه، حماس را "مبارزان آزادی" خواند، که با انتقاد شدید اسراییل مواجه شد.

مقامات اسراییلی گفته اند که جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۵۰۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند. اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید یا رد نشده است.

پس از هفت هفته حملات پیهم اسراییل بر نوار غزه، آتش‌بس موقت میان اسراییل و گروه حماس به وساطت قطر، مصر و ایالات متحده بر قرار شده است. بر اساس این آتش‌بس چهار روزه، حماس تعهد کرده است تا ۵۰ نفر را که در جریان حملات هفتم اکتوبر گروگان گرفته است، آزاد کرد.

اسراییل نیز تعهد کرده است تا در آزای آزادی گروگان‌ها، به شمول شهروندان خارجی، ۱۵۰ زندانیان فلسطینی را از محابس آن کشور آزاد کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، فرانس پرس و ایرنا گرفته شده است.