کمیتهٔ بین المللی نجات: حدود ۳۰ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند 

کمیتهٔ بین المللی نجات روز سه‌شنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) در آستانهٔ دوسالگی حکمروایی طالبان بر افغانستان گفته است که حدود ۳۰ میلیون نفر در این کشور در حالی به کمک‌های بشری نیاز دارند که کمبود بودجه پاسخگویی بشری را تهدید می‌کند.

این کمیته با نشر بیانیه‌ای گفته است که دو سال پس از تسلط دوبارهٔ طالبان، نیازمندی های بشری در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

این سازمان بشری هشدار داده است که قطع معاونت‌های بشری برای افغانستان در افزایش ۶۰ درصدی نیازمندان، سقوط اقتصادی، تغییر اقلیم و کاهش دسترسی به خدمات ابتدایی، نقش داشته است.

کمیتهٔ بین المللی نجات گفته است که تنها ۲۳ در صد بودجهٔ مورد نیاز برای پاسخگویی بشری سال جاری را به دست آورده است، در حالی که سال گذشته در عین مدت ۴۰ در صد را به دست آورده بود.

بر اساس معلومات این سازمان، این کمبود بودجه سبب شد تا از ماه جنوری تا اپریل در مقایسه با سال گذشته، به دو میلیون نیازمندی کمتر رسیدگی شود.

سلما بن عیسا، رییس کمیتهٔ بین المللی نجات در افغانستان، گفت: "از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ به اینسو، افغانستان به گونهٔ متداوم از سقوط اقتصادی سریع رنج برده است. افغان‌های عام بهای آنرا پرداخته اند؛ افرادی که در گذشته مشغول و خود کفا بودند، اکنون بر کمک‌های بشری متکی اند و شمار زیادی از خانواده‌ها اکنون توان سیر کردن خود را ندارند. "

بن عیسا افزود که اقتصاد افغانستان پس از گذشت دوسال هنوز هم خارج از سیستم بین المللی بوده و ۲۸.۸ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشری نیاز دارند که حدود ۸۰ در صد آنان زنان و دختران اند. این در حالی است که "تقریباً تمامی جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کنند".

افزایش در پاسخگویی

کمیتهٔ نجات اما گفته است که با کمک و تعهد امدادرسانان، در دو زمستان گذشته توانسته از قحطی در افغانستان جلوگیری کند و به دلیل سطح بلند پاسخگویی بشری در سال جاری شماری افرادی که با قحطی مواجه بودند، سه میلیون کمتر شده اند.

رییس این کمیته گفته است که اقدامات جامعهٔ بین المللی برای افزایش و حمایت از توزیع کمک‌های بشری، به شمول استثنات در تعزیرات، زندگی‌های بی‌شماری را نجات داده است.

با آنهم او گفته است که کمیتهٔ بین المللی نجات در مورد آیندهٔ این کمک‌های بشری در افغانستان در حالی نگران است که این سازمان با کمبود دوامدار بودجه مواجه است.

این سازمان گفته است که بدون بودجهٔ فوری، کمک‌های غذایی تا ماه اکتوبر به صفر کاهش خواهد یافت. این در حالی است که کاهش بودجه از قبل سبب مسدود شدن خدمات ابتدایی صحی شده است.

این در حالی است که برنامهٔ غذایی جهان نیزمجبور شده است که به دلیل کمبود بودجه در مقایسه با سال گذشته به هشت میلیون نفر کمتر مواد غذایی و پول نقد کمک کند.

شاو وی لی، رییس برنامهٔ جهانی غذا در افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون (نهم سرطان) گفت که در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو است و این اداره تنها می‌تواند به پنج میلیون آنها مواد غذایی کمک کند.

او با بیان اینکه "خیلی نگران فصل زمستان" می‌باشد، گفته است که برنامۀ جهانی غذا برای ادامه کمک‌ها در فصل زمستان با کمبود یک میلیارد دالر بودجه مواجه است و پس از ماه اکتوبر بودجه‌ای برای کمک‌رسانی ندارد.

شاو وی لی تاکید کرده است که برنامه جهانی غذا تا مارچ ۲۰۲۴ برای ادامه برنامه‌های جاری خود در افغانستان به یک میلیارد دالر نیاز دارد.

پیش از این، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته بود که سازمان ملل برای تداوم عملیات کمک‌رسانی به افغانستان با کمبود بودجه ۱.۳ میلیارد دالر مواجه است.

اوچا گفت که سازمان ملل متحد از مجموع پول درخواستی برای کمک به افغان‌ها تا ۳۱ جولای تنها ۷۴۴ میلیون دالر دریافت کرده است.

بر اساس گزارش قبلی اوچا، تا جون سال جاری، تنها نه درصد از ۴.۶ میلیارد دالر مورد نیاز برای طرح اولیه واکنش بشردوستانه افغانستان دریافت شده است، در حالی که ۹۰ درصد از مخارج در پنج ماه اول سال، یعنی تقریباً ۸۵۰ میلیون دالر، متکی به وجوه انتقالی از سال ۲۰۲۲ بوده است.