باوجود جنگ در غزه، امارات متحده عرب روابط خود را با اسراییل حفظ می‌کند - منابع

باوجود اعتراضات بین‌المللی به ویژه کشورهای اسلامی به تلفات فزاینده جنگ در غزه، امارات متحده عربی قصد دارد روابط دپلوماتیک خود با اسراییل حفظ کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که امارات متحده عربی امیدوار است از طریق حفظ روابط با اسراییل، ضمن محافظت از منافع خود، بر سیاست اسراییل نیز تاثیرگذار باشد.

در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی، امارات متحدهٔ عرب و بحرین در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را با اسراییل امضا کردند. سپس سودان و مراکش در چارچوب این سند به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رییس دولت امارات متحده عربی، ماه گذشته میلادی با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، گفت‌وگو کرد. مقامات اماراتی اقدامات اسراییل را محکوم کرده و خواهان پایان خشونت‌ها شده‌اند.

یک مقام اماراتی به خبرگزاری رویترز گفت که اولویت فوری این کشور تضمین آتش‌بس و گشودن دهلیز بشردوستانه است.

امارات به عنوان یکی از کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس، نقش عمده‌ای در سیاست‌های منطقه ایفا می‌کند و یکی از شرکای امنیتی ایالات متحده در منطقه و میزبان نیروهای این کشور است.

چهار منبعی که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، به رویترز گفته‌اند که امارات همچنین سرگرم رایزنی با کشورهای عرب به منظور متعادل کردن مواضع علنی آنها در قبال اسراییل است تا پس از پایان جنگ، امکان بازگشت به گفت‌وگوهای گسترده منطقه‌ای وجود داشته باشد.

امارات به‌رغم روابط اقتصادی و امنیتی خود با اسراییل نتوانسته این کشور را به ایجاد آتش‌بس متقاعد کند و بر این باور است که ایالات متحده نیز فشار کافی برای تحقق این امر بر اسراییل وارد نمی‌کند.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل متحد، به تاریخ ۱۸ اکتوبر در شورای امنیت سازمان ملل گفت که ابوظبی از طریق توافقات ابراهیم با اسراییل و ایالات متحده به دنبال ایجاد رفاه و امنیت در شرق میانهٔ جدید از طریق همکاری و همزیستی مسالمت آمیز بوده است.

اما او افزود که حملات اسراییل به غزه به امید تامین امنیت این کشور ممکن است موجب نابودی این امید شود.

منابع همچنین گفته‌اند که امارات همچنان به میزبانی از سفیر اسراییل ادامه می‌دهد و قصد پایان دادن به روابط خود با اسراییل را که یک اولویت راهبردی بلندمدت است، ندارد.

یکی از منابع گفت که امارات منافعی از ارتباط با اسراییل دارد که نمی‌خواهد آنها را از دست بدهد. یکی دیگر از منابع گفته است که حماس سازمان مورد علاقه امارات نیست.

با این حال، هیچ کدام از چهار منبع احتمال کاهش سطح روابط یا قطع آن را در صورت تشدید بحران ناممکن ندانسته‌اند.

به گفته آنها، جابجایی فلسطینیان از غزه یا کرانه غربی به مصر یا اردن خط قرمز امارات متحده عربی است.

اسراییل و امارات در سه سال پس از عادی سازی روابط، همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، از جمله همکاری دفاعی ایجاد کرده اند. اسراییل پس از حملات میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌های تحت حمایت ایران در سال ۲۰۲۲، به ابوظبی سیستم‌های دافع هوا فراهم کرده است.

بر اساس آمار حکومت اسراییل، تجارت دوجانبهٔ اسراییل و امارات متحده عرب از سال ۲۰۲۰ به بیش از شش میلیارد دالر رسیده است.