منشی عمومی ناتو: نیروهای اوکراینی 'در حال پیشروی' اند

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه هفت سپتمبر (۱۶ سنبله) گفت که نیروهای اوکراینی توانسته اند از خطوط دفاعی روسیه عبور کنند و در ضد حمله علیه نیروهای مسکو پیشروی کنند.

استولتنبرگ به قانونگذاران اتحادیهٔ اروپا گفت: "اوکراینی‌ها به تدریج در حال پیشروی اند و این اهمیت حمایت ما و همچنین توانایی و تمایل ما برای ادامه حمایت را ثابت می‌کند."

منشی عمومی ناتو افزود که در زمان آغاز تهاجم بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ روسیه دومین اردوی قوی جهان را داشت، اما به گفتهٔ وی "حالا اردوی روسیه دومین اردوی قدرتمند در اوکراین است".

ستولتنبرگ افزود: "این نبرد سنگین و جنگ سخت است، اما آنها (نیروهای اوکراینی) توانسته‌اند خطوط دفاعی نیروهای روسی را بشکنند و در حال پیشروی اند."

اوکراین که در اوایل ماه جون سال جاری ضد حمله علیه نیروهای روسی را آغاز کرده، اخیراً مدعی شده است که خط اول دفاعی روسیه را شکسته و دستآوردهایی داشته است.

اما کیف اعتراف می‌کند که پیشرفت نیروهایش در جنگ به دلیل خط قوی دفاعی روسیه و نیز ماین گذاری شدید خطوط مقدم جنگ کندتر از آنچه است که توقع می‌رفت.

استولتنبرگ گفت: "ما ندرتاً در تاریخ ماین‌های بیشتری را در میدان جنگ از آنچه امروز در اوکراین می‌بینیم، دیده ایم. بنابراین واضح بود که این کار (ضد حمله) بسیار دشوار خواهد بود."

او گفت: "اما اوکراینی ها تصمیم گرفتند که حمله را آغاز کنند، زیرا می‌خواهند سرزمین خود را آزاد کنند و در حال پیشروی هستند. شاید آنقدری که ما انتظار داشتیم نیست، اما آنها به تدریج و حدود ۱۰۰ متر در روز در حال پیشروی اند."

شماری از کشورها از پیشرفت کند نیروهای اوکراینی انتقاد کرده اند، اما کیف انتقادات در مورد کندی این عملیات‌‌ را رد کرده و گفته است که نیروهای این کشور با خطوط مستحکم دفاعی و ماین‌های روسی مقابل اند.

استولتنبرگ گفت: "در هیچ جنگی ما فقط پیروزی طرفی را که از آن حمایت می‌کنیم، نخواهیم دید. روزهای بد و روزهای خوب وجود خواهد داشت. ما نیاز داریم که نه تنها (در) لحظات خوب، بلکه در اوقات بد نیز در کنار اوکراین باشیم."

او تاکید کرد: "در صورت پیروزی از آنها حمایت می‌کنیم و اگر شکست بخورند، ما در کنار اوکراین هستیم."

تهاجم روسیه به اوکراین، ایتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده را تقویت کرده است و باعث شده تا عضویت خود را گسترش دهد.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، فنلند و سویدن برای عضویت ناتو درخواست دادند.

فنلند به تاریخ چهارم اپریل ۲۰۲۳ عضویت ناتو را به دست آورد و ۳۱مین عضو این پیمان نظامی شد. اما سویدن به دلیل مخالفت ترکیه که عضو ناتو است، تا حال نتوانسته است با این پیمان یکجا شود.

اما استولتنبرگ گفت که انتظار دارد ترکیه پس از تشکیل مجدد پارلمان‌اش، پیشنهاد سویدن برای پیوستن به ناتو را "در اسرع وقت" تایید کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه،‌ تابستان امسال در نشست ناتو به روند پیوستین سویدن به پیمان اتلانتیک شمالی توافق کرد.