امریکا بستهٔ کمک نظامی جدید ۲۵۰ میلیون دالری را برای اوکراین اعلام کرد

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه ششم سپتمبر (۱۶ سنبله) و در آغاز مذاکرات گروه تماس دفاعی اوکراین در آلمان از تایید کمک ۲۵۰ میلیون دالری بیشتر از سوی جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، به اوکراین خبر داد.

آستن گفت: "ایالات متحده برای برآورده کردن نیاز‌های در حال تحول اوکراین، قابلیت‌های بیشتری را با افزایش و سرعت به اوکراین تحویل خواهد داد."

در همین حال ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، نیز در این نشست از دیگر از متحدان غربی کشورش خواست تا "خط قرمز" مسکو را نادیده بگیرند و به کیف اجازه دهند تا از سلاح‌های دوربرد برای حملات به عمق خاک روسیه استفاده کند تا "روسیه برای صلح انگیزه داشته باشد."

زیلینسکی به اعضای گروه تماس دفاعی اوکراین، ایتلافی متشکل از بیش از ۵۰ کشور به رهبری ایالات متحده که حمایت نظامی از اوکراین را هماهنگ می کند، گفت: "ما باید کاری کنیم که شهرهای روسیه و حتا سربازان روسی به آنچه نیاز دارند فکر کنند: صلح یا پوتین."

او افزود که هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده ایجاد نشده است، زیرا به اوکراین اجازه نمی دهد از تسلیحات فراهم شده توسط ایالات متحده برای شلیک به اهدافی در اعماق خاک روسیه استفاده کند. قصر سفید ابراز نگرانی کرده است که این کار می تواند امریکا را وارد درگیری مستقیم با روسیه کند.

وزیر دفاع ایالات متحد، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد درخواست زیلینسکی برای استفاده از تسلیحات امریکایی برای حمله به اهداف دورتر در خاک روسیه گفت که هیچ توانایی واحدی وجود ندارد که در این جنگ تعیین کننده باشد.

آستن گفت که فکر می‌کند مناقشه بین روسیه و اوکراین در نهایت بر سر میز مذاکره حل و فصل خواهد شد، اما پیش‌بینی زمانی که به آن نقطه برسد، دشوار است.

او افزود: "ما به کار ادامه خواهیم داد تا اوکراین را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهیم."

آستن که در پایگاه نیروی هوایی این کشور در رامشتاین آلمان میزبان رهبران نظامی بیش از ۵۰ کشور هستند تا درباره بودجه و سیستم تسلیحاتی برای تقویت اوکراین گفتگو کنند، به حمله نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه به عنوان نمونه‌ای از چگونگی تلاش اوکراین برای تصرف ابتکار عمل در میدان جنگ اشاره کرد و افزود: " اردوی تهاجمی کرملین اکنون در زمین خود در حالت دافعی قرار دارد."

با این حال، متحدان دیگر، از جمله بیل بلیر، وزیر دفاع کانادا، گفتند که ایتلاف باید از درخواست "بسیار معقول" زیلینسکی برای ابزارهای بیشتر برای حمله به اهداف دوربرد بیشتر در داخل خاک روسیه حمایت کند و افزود که اوکراینی‌ها تضمین داده‌اند از سلاح ها مطابق با قوانین بین المللی استفاده کنند.

رییس جمهور اوکراین بار دیگر متحدین خود را برای افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی نیز تحت فشار قرار داد.

اوکراین در هفته‌های اخیر با موجی از حملات طیاره‌های بدون سرنشین و میزایلی مواجه شده است و زیلینسکی گفت که نیاز به سیستم‌های دفاع هوایی اضافی واضح است.

او گفت: "جهان به اندازه کافی سیستم‌های دفاع هوایی دارد تا اطمینان حاصل شود که وحشت روسیه نتیجه‌ای نخواهد داشت. و من از شما می خواهم که در این کار با ما در زمینه دفاع هوایی فعال تر باشید."

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان به خبرنگاران گفت که از کندی تحویل سیستم‌های دفاع میزایلی پتریوت که در نشست ناتو در ماه جولای برای اوکراین وعده داده شده بود، "مایوس" است.

او گفت: "تاکنون، آنها هنوز به کیف نرسیده‌اند، و به آنها نیاز فوری موجود است، به‌ویژه زمانی که فصل زمستان فرا می‌رسد."

در همین حال، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز جمعه در یک نشست خبری در ناروی، از متحدان کیف خواست تا به اوکراین حمایت نظامی بیشتری ارایه کنند و پیام زیلینسکی مبنی بر اینکه اوکراین قوی سریع‌ترین راه برای پایان دادن به جنگ است، را تکرار کرد.

منشی عمومی ناتو گفت: "رییس جمهور روسیه [ولادیمیر] پوتین باید بداند که نمی تواند در میدان نبرد پیروز شود، اما باید صلح عادلانه و پایدار را بپذیرد، جایی که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و دارای تمامیت ارضی ظاهر شود. من از همه متحدان می خواهم که به حمایت حیاتی خود به ویژه در این مرحله دشوار جنگ ادامه دهند."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و رویترز استفاده شده است.