ملل متحد خواستار دسترسی 'سریع و بدون مانع' به غزه شد

در حالی که حملات انتقام‌جویانهٔ اسراییل با شدت تمام بر غزه جریان دارد، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد خواستار "دسترسی سریع و بدون مانع" کمک‌های بشری به نوار غزه شد.

گوتیرش روز پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) در قاهره گفت: "ما در حال حاضر به غذا، آب، دارو و مواد سوخت نیاز داریم. ما به پیمانهٔ زیاد ضرورت داریم و آن باید ادامه یابد، این یک عملیات کوچک نیست."

او افزود: "به زبان ساده، این بدان معنا است که امدادگران باید بتوانند کمک‌ها را انتقال بدهند و باید بتوانند با خیال راحت آن را توزیع کنند."

گذرگاه مرزی رفح بین مصر و غزه، تنها مسیر ورودی یا خروجی به غزه است که توسط اسراییل کنترول نمی‌شود، اما نیروهای اسراییلی هفتهٔ گذشته چهار بار این گذرگاه را بمباران کردند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر با باز کردن گذرگاه رفح موافقت کرده تا نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه از آن طریق وارد غزه شود.

بایدن گفت: "او (رییس جمهور مصر) موافقت کرد که برای آغاز این روند ۲۰ موتر باربری را اجازه بدهد."

اما مارتین گریفیتس، مسوول کمک‌های بشری ملل متحد می‌گوید که روزانه حدود ۱۰۰ موتر باربری برای رفع نیازهای ساکنان غزه نیاز است.

پیش از این دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل گفته بود که اجازه می‌دهد تنها آب، مواد غذایی و دوا از مصر وارد غزه شود.

دفتر نتنیاهو روز چهارشنبه گفت که در پرتو تقاضای جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و بر اساس تصمیم کابینه، اسراییل جلو این کمک‌های بشری از مصر را نخواهد گرفت. اما در بیانیۀ صدارت اسراییل آمده است که این کمک‌ها نباید به دسترس گروه حماس قرار گیرد.

جو بایدن نیز گفته است که سازمان ملل متحد این کمک‌ها را توزیع خواهد کرد و محموله‌های بعدی بستگی به این دارد که مواد چگونه توزیع می‌شود. او هشدار داد: "اگر حماس آن را مصادره کند و یا نگذارد که عبور کند ... آنگاه این روند به پایان خواهد رسید."

گوتیرش در کنفرانس خبری مشترک با سمیع شکری، وزیر خارجه مصر خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد.

شکری گفت که نشست قاهره برای صلح که قرار است روز شنبه با حضور گوتیرش برگزار شود، برای "کاهش تنش به سمت آتش‌بس" و همچنین "اطمینان از ارسال کمک‌های بشردوستانه" تلاش خواهد کرد.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل شد، نیروهای اسراییلی حملات هوایی انتقامجویانه را بر غزه آغاز کردند که تا کنون به گفتهٔ وزارت صحت غزه، شمار تلفات فلسطینیان که بیشتر آنان غیرنظامیان اند به حدود ۳۸۰۰ نفر رسیده است.

گوتیرش همچنان از حماس خواستار "آزادی فوری و بدون قید و شرط" گروگان‌هایی شد که به گفتهٔ اسراییل تعداد آنان به ۲۰۳ نفر می‌رسد.

او همچنین از اسراییل خواست که "دسترسی فوری و بدون محدودیت به کمک‌های بشردوستانه" را اجازه دهد.

گوتیرش گفت که مردم فلسطین در یک وضعیت فوق العاده اسفبار قرار گرفته اند و حملات "هولناک" حماس "نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند."

منشی عمومی ملل متحد با بیان اینکه "حفاظت از غیرنظامیان یک امر ضروری است" گفت: "قوانین بین المللی باید رعایت شود."

او افزود: "هر گونه حمله به شفاخانه‌ها، مکاتب یا اماکن سازمان ملل بر اساس قوانین بین المللی ممنوع است."