ملل متحد: ایران بیش از ۱۰ نفر را در هر هفته اعدام می‌کند

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که آمار اعدام‌ها در ایران در سال جاری به گونهٔ سرسام‌آور بلند رفته و بیش از ۱۰ نفر در هفته می‌رسد.

ایران در سال جاری ۲۰۹ نفر را عمدتاً به جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام کرده است، اما بیانیه سازمان ملل متحد می‌گوید که ممکن تعداد واقعی اعدام شدگان در ایران به مراتب بیشتر از این باشد.

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، روز سه شنبه نهم می (۱۹ ثور) گفت که امسال "تا اکنون به طور اوسط هر هفته بیش از ۱۰ نفر در ایران اعدام شده اند" که با این حساب به گفتهٔ او ایران به یکی از کشورهایی مبدل شده است که بیشترین موارد جزای اعدام را تطبیق می‌کند.

او افزود: "با این سرعت، ایران به طرز نگران‌کننده‌ای در مسیر سال گذشته در حرکت است که طبق گزارش‌ها حدود۵۸۰ نفر اعدام شدند."

ایران روز دوشنبه دو نفر را به اتهام بی‌حرمتی به قرآن و پیامبر اسلام اعدام کرد. ایالات متحده این اقدام را محکوم کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ایران دو نفر را به اتهام بی‌حرمتی به قرآن اعدام کرد 

بر اساس ماده ۲۶۲ قانون جزای ایران "هر کس به پیامبر اسلام یا یکی از پیامبران عظام دشنام دهد یا به آن‌ها توهین کند، ساب‌النبی بوده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود".

دو روز پیش نیز مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه ایران اعلام کرد که حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، سویدنی ایرانی تبار را اجرا کرد، اقدامی که واکنش های تند سویدن و اتحادیه اروپا را برانگیخت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ایران یک سویدنی ایرانی-تبار را اعدام کرد

سازمان ملل متحد گفته است که کم از کم ۴۵ نفر از جمله ۲۲ نفر از اقلیت بلوچ در ۱۴ روز گذشته در ایران، عمدتاً به خاطر اتهامات مرتبط به مخدرات، اعدام شده اند.

ترک گفت: "اعمال مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر [در ایران] با نورم‌ها و معیارات بین المللی حقوق بشر سازگار نیست."

کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد افزود که کمیتهٔ حقوق بشر در مورد اعمال مجازات اعدام صریح بوده و آن را تنها برای جرایم بسیار سنگین از جمله قتل عمدی مجاز می‌داند. او گفت: "جرایم مواد مخدر از جمله جرایم سنگین به شمار نمی‌رود."