معاون منشی عمومی ملل متحد در دوحه با طالبان در مورد مسایل حقوق بشری گفتگو می‌کند

قرار است روز سه ‌شنبه روزمری دی‌کارلو و فرستادگان ویژه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، مدافعان حقوق بشر و زنان دیدار کنند

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد می‌گوید که روزمری دی‌کارلو معاون امور سیاسی و صلح این سازمان، در سومین نشست دوحه با مقام‌های طالبان دیدار می‌کند و یک روز پس از این نشست، با فعالان حقوق بشر و زنان در مورد مسایل مربوط به وضعیت بشری در افغانستان نیز صحبت خواهد کرد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی انتونیو گوتیرش، روز جمعه ۲۸ جون (هشتم سرطان) به خبرنگاران در نیویارک گفت که روزمری دی‌کارلو به نمایندگی از منشی عمومی ملل متحد در نشست نمایندگان ویژه افغانستان در روزهای یکشنبه و دوشنبه در قطر اشتراک می‌کند.

دوجاریک گفت: "قرار است روز سه ‌شنبه در دوحه، خانم دی‌کارلو و فرستادگان ویژه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، از جمله سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر و زنان دیدار کنند. معاون منشی عمومی، حقوق زنان و دختران، حقوق بشر به طور کلی و (روند) فراگیر سیاسی را در گفتگوهایی که در دوحه با مقامات حاکم [طالبان] خواهد داشت، مطرح خواهد کرد".

دوجاریک گفت که دی‌کارلو واضح کرده است که بحث‌های دوحه بخشی از یک روند است و صرف یک گفتگوی یکباره نیست.

سخنگوی منشی عمومی ملل متحد افزود: "هدف نهایی این روند صلح افغانستان با خود و همسایگانش است که به طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شود و تعهدات بین‌المللی خود را از جمله در مورد حقوق بشر و به ویژه در مورد حقوق زنان و دختران رعایت کند".

دوجاریک در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره تعداد اشتراک‌کنندگان در نشست دوحه گفت که معلومات نهایی در این خصوص هنگام برگزاری این نشست اعلام خواهد شد و دی‌کارلو در آغاز و ختم سومین نشست دوحه به خبرنگاران معلومات خواهد داد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که به شمول تامس ویست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده وزارت خارجۀ امریکا در امور حقوق حقوق بشر و زنان، نمایندگان ۲۲ کشور به شمول نمایندگان ویژه ملل متحد برای افغانستان، دعوت این سازمان برای حضور در سومین نشست دوحه را پذیرفته اند.

بر اساس این گزارش‌ها، قرار است نمایندگان برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز در آن اشتراک کنند. ملل متحد تا اکنون به گونۀ رسمی فهرست اشتراک‌کنندگان در این نشست را منتشر نکرده است.

انتقاد از ملل متحد

هر چند که سازمان ملل متحد گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شمول حقوق زنان و دختران در این کشور، با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و حقوق زنان روز سه شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان در جلسه‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما شماری از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق زنان افغانستان، ملل متحد را به نقض منشور این سازمان متهم می‌کنند و می‌گویند که وضعیت بشری در افغانستان، به ویژه مسایل مربوط به حقوق زنان و دختران، برای رضایت طالبان و دعوت از نمایندگان این گروه برای اشتراک در این نشست، از آجندای سومین نشست دوحه بیرون کرده است.

کمیتۀ رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد از حذف زنان و دختران افغانستان از سومین نشست دوحه روز جمعه ۲۸ جون (هشتم سرطان) انتقاد کرده و گفته است که به شدت نگران عدم حضور این قشر جامعه در این نشست است.

این کمیته با نشر اعلامیه‌ای گفته که به دلیل این‌که موضوع حقوق زنان افغان از جدی‌ترین بحران‌ها در جهان است، زنان افغان باید در چنین نشست‌ها حضور فعال و معنادار داشته باشند.

به گفتۀ این کمیته، عدم اطمینان از مشارکت زنان افغان در نشست دوحه، نه تنها که سبب خاموشی بیشتر این قشر جامعه می‌شود، بلکه این کار، نقض حقوق زنان و دختران و همچنان آزمون‌های "کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان" در افغانستان را بیشتر خواهد کرد.

در این حال، جنبش زنان مقتدر افغانستان با نشر اعلامیه‌ای امروز شنبه گفت که هر گونه اجلاس، تفاهم و تعامل با طالبان تحریم و مردود است.

این جنبش با تاکید بر اینکه جهان باید از مردم افغانستان حمایت کنند، نه از یک گروه "تروریستی و جنایتکار" گفته است: "تمام پرنسیب‌ها و میثاق‌های بین‌المللی و اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط گروه ددمنش طالبان نقض و پایمال شده است، پس جهان که داعیه‌دار همه این ارزش‌ها است، چگونه می‌تواند میزبان یک گروه جنایتکار باشد؟".

شماری از فعالان نیز روز شنبه در مقابل کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در دهلی جدید، در پیوند به نشست سوم دوحه نشست اعتراضی برگزار کردند.

جنبش زنان پنجره امید نیز در پیوند به حذف زنان از نشست سوم دوحه، این نشست را محکوم کرده و گفته است: "این گونه ذبح اصول حقوق بشری به پای طالبان تروریست خلاف فلسفه وجودی سازمان ملل است".

این جنبش تاکید کرده که با چنین رویکرد ملل متحد، تعریف قبلی این سازمان دیگر مفهوم خود را از دست داده است، زیرا دیگر منجی بشریت نیست.

در اعلامیه این جنبش آمده است: "این سازمان [ملل متحد] با زمینه‌سازی و باج‌دهی به طالبان و صدور مجوز سفر به مقام‌های طالبان اعتبار خود را از دست داده است. نفرت‌آور است که یک گروه تروریستی موضوعات اصلی آجندای نشست بین‌المللی را حذف و سلیقه خود را تحمیل نماید".

به باور اعضای این جنبش، بحث در مورد مواد مخدر، تجارت خصوصی وبانکداری – که آجندای نشست سوم دوحه را تشکیل می‌دهد - یک مسیر بیراهه و فرعی برای حل بحران افغانستان به ویژه بحران حقوق زنان است.

قرار است که حکومت طالبان یک هیات شش نفری را به ریاست ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به دوحه اعزام کند.

مجاهد امروز شنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) در یک نشست خبری گفت که نمایندگان وزارت خارجه، وزارت تجارت، بانک مرکزی، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در ترکیب این هیات شامل خواهند بود.

همچنان مجاهد تایید کرد که حکومت طالبان به جز از هیات این گروه، حضور نمایندگان زنان و سایر جوانب را در نشست دوحه رد کرد که ملل متحد نیز آن را پذیرفته است.