فعالان: دختران افغان مقیم یک کمپ در مرز ترکیه و یونان به کمک نیاز دارند

آرشیف

گروهی از مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق زن در نامه‌ای سرگشاده به کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواستار حمایت از دختران افغان در کمپ آیدین در مرز ترکیه و یونان شدند.

آنان می‌گویند که این نامه را به مقامات بلندپایه کشورها از جمله رینا امیری، نماینده وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و سایر نهادها فرستاده اند.

در نامه آمده است که گروهی از دختران جوان افغان که قربانی قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی اند در کمپ آیدین در منطقه بین ترکیه و یونان به سر می‌برند.

این فعالان گفته اند که این دختران (ناجیه عزیزی، آویستا کریمی، آرزو رضایی و ...) در تلاش برای رسیدن به اروپا و بریتانیا سختی‌های زیادی را متحمل شدند ولی نتوانستند به هدف برسند و توسط پولیس و مرزبانان به کمپ انتقال داده شدند.

در این نامه آمده است: "این دختران جوان بیش از ۲۰ روز است که در این کمپ سرگردان هستند. آنها نیاز مبرم به کمک، حمایت، و مهمتر از همه، فرصتی برای بازسازی زندگی خود و ادامه تحصیل دارند، که با تجارب آسیب‌زا مختل شده است".

این فعالان و مدافعان از کشورها خواسته اند که این دختران جوان افغان را به یک محیط امن و دور از کمپ مرزی انتقال دهند، محلیکه که انها بتوانند از مراقبت و حمایت مناسب برخوردار شوند.

همچنان آنان از ملل متحد و کشورهای اروپایی خواسته اند که برای این دختران افغان ویزۀ بشردوستانه بدهند تا آنان بتوانند بشکل قانونی به اروپا سفر کنند و بعد از رسیدن به یک کشور اروپایی، منابع لازم برای دسترسی انها به اموزش و ادغام در جامعه، در اختیار انها قرار گیرد. در این نامه امده است که اقدام سریع کشورها و سازمان‌ها می‌تواند زندگی این دختران افغان را متحول کند.

این اولین باری نیست که پناهجویان افغانی که از ایران و ترکیه به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند، پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر بدرفتاری نه تنها از سوی مرزبانان ترکیه و یونان، بلکه از سوی پناهجویان افغان در این مسیرها منتشر شده بود. علاوه بر این، گزارش‌هایی از آزار و اذیت و آدم‌ربایی توسط قاچاقچیان انسان نیز نشر شده است.

در فبروری سال روان میلادی، پولیس بلغاریا اجساد پناهجویان افغان را که گفته شده بود توسط قاچاقچیان انسان به اروپای غربی منتقل می‌شدند، در جاده‌ای نزدیک صوفیه، پایتخت این کشور پیدا کرد.