امریکا خواستار دسترسی قنسولی به یک شهروند امریکایی زندانی در پاکستان شد

خدیجه شاه

ایالات متحده روز سه شنبه ششم جون (۱۶ جوزا) از پاکستان خواست تا زمینهٔ دسترسی قنسولی را به یک طراح لباس امریکایی-پاکستانی‌تبار فراهم کند که به تاریخ نهم می در جریان اعتراضات در پاکستان بازداشت و زندانی شده است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که دپلومات‌های امریکایی به خدیجه شاه، بنیانگدار برند مد و فیشن "ایلان" که پس از اعتراضات به بازداشت عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان دستگیر و به محکمهٔ ضد تروریزم معرفی شده است، دسترسی نداشته اند.

پس از بازداشت عمران خان در پروندۀ اختلاس مالی توسط ادارۀ ملی حسابرسی پاکستان در نهم ماه می، اعتراضات در تمام شهرهای پاکستان راه اندازی شد که در جریان آن به شماری از تاسیسات نظامی و دولتی خساره وارد شد.کشته‌شدن نه نفر و جراحت ده‌ها نفر دیگر در این خشونت‌ها تایید شده است.

ودانت پتیل، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، با تایید تابعیت دوگانهٔ خدیجه شاه، به خبرنگاران گفت: "ما از مقامات پاکستانی درخواست کرده‌ایم تا به او دسترسی قنسولی بدهند."

آقای پتیل همچنین گفت که علاوه بر شاه، شهروندان دیگر امریکایی نیز بازداشت شده اند.

پتیل گفت: "هر زمانی که یک شهروند امریکایی در خارج از کشور دستگیر می‌شود، ما آمادهٔ ارایه تمام کمک‌های مناسب هستیم و از مقامات پاکستانی انتظار داریم که به تمام تعهدات مبنی بر محاکمهٔ عادلانه این زندانیان احترام بگذارند."

خانوادهٔ شاه گفته است که او بدون خشونت در تظاهرات نهم ماه می شرکت کرده بود.

حکومت پاکستان، حامیان خان را به خشونت‌ها در جریان تظاهرات و وی را به انجام اعمال تروریستی متهم کرده است. اما عمران خان گفته است که حامیان او نه، بلکه ادارات استخباراتی در پی این خشونت‌ها قرار داشتند تا حزب وی بدنام شده و از صحنه حذف شود.

خانواده شاه افزوده که او داوطلبانه در تحقیقات حاضر شد تا دستگیر شود. وقتی او در محکمهٔ ضد تروریزم حاضر شد، صورتش پوشیده بود.

هزاران نفر، از جمله حامیان و دستیاران کلیدی خان، از زمانی که محکمهٔ عالی پاکستان اعلام کرد که بازداشت خان غیرقانونی بوده و دستور آزادی او را داد، بازداشت شده اند.

عمران خان گفته است که بیش از ۱۰ هزار کارمند و حامیانش، به شمول رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان، زندانی و شکنجه شده اند.

محکمهٔ مبارزه با تروریزم پاکستان به تاریخ ۲۵ می (چهارم جوزا) ۱۶ نفر از حامیان عمران خان را به اردوی این کشور تسلیم کرد تا محاکمهٔ نظامی شوند.