وزیر دفاع امریکا خواستار کمک بیشتر به اوکراین شد

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۵ جون (۲۵ جوزا) از متحدان کیف خواست تا برای تهیه تسلیحات و مهمات بیشتر برای مبارزه با تهاجم روسیه، به‌ویژه برای دفاع هوایی، کمک‌های بیشتری به اوکراین فراهم کنند.

آستن در نشستی با وزیران دفاع گروه تماس که مشتمل از رهبران نظامی حدود ۵۰ کشور است، تاکید کرد که کیف به حمایت‌های کوتاه مدت و درازمدت نیاز دارد.

آستن در نشست این گروه در مقر ناتو در بروکسل اذعان کرد که این گروه از قبل سیستم‌های دافع هوای پتریوت، IRIS-T و NASAMS را برای اوکراین فراهم کرده تا در برابر حملات میزاییلی روسیه از خود محافظت کند، اما افزود که اوکراین به تجهیزات و تسلیحات بیشتر نیاز دارد.

آستن در سخنان افتتاحیهٔ خود گفت: "من از اعضای این گروه تماس می‌خواهم که بیشتر تلاش کنند تا تجهیزات و مهمات دفاع هوایی را که اوکراین برای محافظت شهروندانش به آن سخت نیاز دارد، فراهم کنند."

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: "ما تلاش خواهیم کرد تا کمک‌های ما بر حسب ضروریات در حال تغییر در میدان نبرد و نیازهای در حال تغییر نیروهای اوکراینی باشد."

این سیزدهمین نشست گروه تماس است. واشنگتن سال گذشته این گروه را برای هماهنگی کمک‌های غرب به کیف تشکیل داد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز در این نشست شرکت کرده و انتظار می‌رود در مورد ضد حملهٔ اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق بیشتر از نیروهای روسیه، به همتایان خود توضیح دهد. اوکراین در این ضد حمله از صدها تانک و وسایط زرهی که توسط غرب فراهم شده، استفاده می‌کند.

در اواخر روز، وزیران دفاع ناتو به طور جداگانه با رزنیکوف دیدار خواهند کرد تا در مورد حمایت خود از کیف گفتگو کنند.

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو همچنین با روسای صنایع دفاعی دیدار خواهند کرد تا از آنها بخواهند که ظرفیت تولید خود را افزایش دهند تا متحدان ناتو بتوانند مهمات بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهند و ذخایر خود را که به شدت با کمک‌های اهدایی به کیف کاهش یافته است، تکمیل کنند.

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، بار دیگر تاکید کرده است که کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) باید دو درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف امور دفاعی کنند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن: اعضای ناتو باید دو درصد تولید ناخالص خود را صرف امور دفاعی کنند


بایدن روز سه شنبه ۱۳ جون( ۲۳ جوزا) در دیدار با ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، از عملکرد کشورهای عضو ناتو در حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه تمجید کرد، اما از همه ۳۱ عضو این پیمان خواست تا بر تعهد سال ۲۰۱۴ مبنی بر صرف دو درصد تولید ناخالص داخلی خود در امور دفاعی، تلاش بیشتر کنند.

بایدن همچنان با تاکید بر تعهد واشنگتن برای حمایت از اوکراین، کمک اضافی نظامی به ارزش ۳۲۵ میلیون دالر به کیف را اعلام کرد.