امریکا بر ۱۱ مقام ایرانی تعزیرات وضع کرد

ایالات متحده روز دوشنبه ۲۴ اپریل (چهار ثور) بر ۱۱ مقام ایرانی تعزیرات وضع کرد که یا مسوول سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز و یا همدست آنان بوده اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که امریکا بر این مقامات ایرانی محدودیت صدور ویزه را اعمال کرده است.

بر اساس این اعلامیه، گمان می‌رود که این افراد مسوول سو رفتار و بازداشت معترضان مسالمت‌آمیز بودند و در عین حال مانع آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز مردم شده اند.

در ادامه‌ٔ این اعلامیه آمده است که ایالات متحده نقض مستمر حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کند و از مردم این کشور که '' با وحشیگری رژیم ایران مواجه اند، حمایت می‌کند''.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده همچنین خواهان احترام به آزادی‌های اساسی مردم در ایران شده است.

وزارت مالیهٔ ایالات متحده نیز چهار نفر را در ارتباط با نقض جدی حقوق بشر در ایران تحریم کرده است.

بر اساس اعلامیه‌ٔ وزارت خارجه،‌ هر چهار نفر به صورت مستقیم یا با نیروهای امنیتی ایران و یا سپاه پاسدان انقلاب اسلامی ایران ارتباط دارند، نیروهای که در سرکوب معترضان ضد حکومتی به صورت مستقیم دخیل بوده اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که تعزیرات و اقدامات جدید در برابر مقام‌های ایران در هماهنگی با بریتانیا صورت گرفته است و تاکید کرده که امریکا یکجا با متحدین و شرکای خود تلاش می‌کنند تا رژیم ایران را حسابده قرار بدهند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید اتحادیۀ اروپا و بریتانیا تعزیرات را بر سپاه پاسداران ایران افزایش دادند 

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.