امریکا: آزادی ادیان در سراسر جهان تحت تهدید قرار دارد

انتونی بلینکن وزير خارجه ایالات متحده امریکا

وزارت خارجه ایالات متحدهٔ امریکا می‌گوید که آزادی ادیان در سراسر جهان تحت تهدید و حمله قرار دارد و وضعیت در چین، ایران، روسیه و میانمار قابل نگرانی خاص است.

انتونی بلینکن وزیر، خارجه ایالات متحده امریکا روز دوشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) گزارش سالانهٔ حکومت امریکا در مورد آزادی دینی در جهان را ارایه کرد که در آن از نقض حقوق اساسی مردم توسط حکومت‌های خودکامه ابراز نگرانی شده است.

بلینکن ضمن سخنرانی در نشستی که به منظور ارایهٔ این گزارش در واشنگتن برگزار شده بود، گفت: "حکومت ها در بسیاری ازبخش‌های جهان با اعمال روشهای مختلف، به شمول شکنجه، نظارت غیرقانونی و به کمپ های به اصطلاح باز آموزش، به هدف قرار دادن اقلیت های مذهبی، ادامه داده اند."

بلینکن متذکر شد که چین مرتکب نسل کشی و جنایت علیه بشریت بر ضد مسلمانان ایغور در منطقه شین‌ژیانگ شده است.

بر اساس این گزارش، ایران، روسیه و رژیم نظامی میانمار و طالبان در افغانستان همچنین ناقضان آزادی مذهبی بوده اند.

آزادی دینی در افغانستان

راشد حسین، سفیر ایالات متحده امریکا در امور آزادی ادیان، ضمن اشاره به وضعیت خطرناک پیروان مذاهب مختلف در حاکمیت طالبان گفت: "در افغانستان، پیروان جوامعی که باورمند به اعتقادات مذهبی طالبان نیستند باید هویت مذهبی شان را پنهان کنند یا به خاطر زنده ماندن فرار کنند."

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی مذهبی در افغانستان به تخطی های گسترده در سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است.

طبق این گزارش به اساس معلومات ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد، وضعیت حقوق بشر در افغانستان عمیقاً نگران کننده باقی مانده و تهدیدها و حملات علیه هزاره های شیعه و سایر پیروان مذهب شیعه تشدید یافته که منجر به از جان باختن شمار زیادی شده است.

در این گزارش تذکر یافته که غالباً واضح نبوده که آیا مسببین این تهدیدها و خشونت ها اعضای شاخه خراسان داعش، طالبان محلی یا ترکیبی از هر دو گروه بوده است.

طبق گزارش وزارت خارجه امریکا، سیکها و هندوهای افغانستان گزارش داده اند که آنها از برگزاری مناسک شان در معابد شان منع شده اند و صدها تن شان از ترس حملات خشونت بار طالبان و شاخه خراسان داعش به خارج از کشور پناه برده اند.

در این گزارش همچنین تذکر یافته است که در ماه جون سال ۲۰۲۲، رهبری بین المللی فرقهٔ احمدیه گزارش داد که طالبان ۲۸ تن از اعضای جامعه مسلمانان احمدیه را در کابل که در سال ۲۰۲۱ توقیف کرده بودند، رها کردند. به اساس گزارش، طالبان به اشتباه آنها را اعضای شاخه خراسان داعش پنداشته و از آنها خواسته بودند از اعتقادات شان توبه کنند.

در گزارش وزارت خارجه امریکا آمده است که زنان دارای تمامی اعتقادات مذهبی شیعه و سنی با محدودیت های وسیع تحت حاکمیت طالبان مواجه اند.

طالبان در باره این گزارش وزارت خارجه ایالات متحده تا اکنون واکنشی نشان نداده است.