واشنگتن: ایران در حملات به پایگاه‌های امریکا دست داشته است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده

ایالات متحده روز دوشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) ایران را به کمک حمله به نیروهایش در شرق میانه متهم کرد و در عین حال تایید کرد که شماری اندکی از مشاوران نظامی خود را به اسراییل اعزام کرده است.

نگرانی‌های ایالات متحده در مورد احتمال تشدید درگیری میان اسراییل و تندروان حماس در حال افزایش است. واشنگتن تا حالا تقاضا‌ها برای آتش بس در نوار غزه را رد کرده و گفته است که متحدش، اسراییل، حق دفاع از خود را دارد.

جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، در قصر سفید به خبرنگاران گفت:‌ '' ایران هنوز هم به حمایت خود از حماس و حزب‌الله [لبنان] ادامه می‌دهد و ما می‌دانیم که ایران وضعیت را از نزدیک زیر نظارت دارد و در برخی حالات، حملات را فعالانه تسهیل می‌کند و دیگران را که ممکن است بخواهند از این منازعه به نفع خود یا ایران بهره برداری کنند، تحریک می کند.''

به گفتهٔ کربی، ایالات متحده می‌داند که ایران تا اندازهٔ دخالت خود را در منازعه جاری انکار می‌کند، اما تاکید کرد که "ما به آنها اجازه نخواهیم داد که این کار را انجام دهند."

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، قبل از آغاز خشونت‌های اخیر، ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، دوره صلح نسبی با شبه نظامیان طرفدار ایران در منطقه را ستایش می‌کرد؛ این دوره صلح نسبی ناشی از مذاکرات سری میان مقامات ایالات متحده و ایران بود.

با این حال، از روز چهارشنبه به اینسو، دست‌کم پنج حمله راکتی و طیاره‌‌‌های بی سرنشین به سه پایگاه نظامی عراق که سربازان امریکایی در آن مستقر اند، صورت گرفته است. نیروهای ایالات متحده مستقر در عراق بخشی از ایتلاف بین المللی مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق هستند.

رهبران روحانی شیعه ایران از گروه هایی مانند حماس در نوار غزه، حزب الله در لبنان، شبه نظامیان شیعه در عراق و شورشیان حوثی در یمن حمایت می کنند.

یک مقام دفاعی ایالات متحده روز دوشنبه هشدار داد که وضعیت در شرق میانه ممکن است به طور قابل ملاحظه بدتر شود.

این مقام نظامی که نامش در گزارش ذکر نشده است، به ژورنالستان گفت که ایالات متحده پیش بینی می کند که در آینده نزدیک احتمال تشدید جدی تری حملات علیه نیروها و پرسونل ایالات متحده در شرق میانه وجود دارد. او گفت که ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه تلاش می‌کنند تا منازعهٔ جاری در شرق میانه تشدید شود.

ایالات متحده پس از حملهٔ حماس بالای اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت، تعهد کرده است تا کمک‌های دفاعی قابل ملاحظه‌ای را به اسراییل فراهم کند. جان کربی گفته است که ایالات متحده ''چند'' مشاور نظامی خود را به اسراییل اعزام کرده است.

به گفتهٔ کربی، این افسران نظامی تجربهٔ عملیات‌هایی را دارند که اسراییل در حال انجام آن است و یا در آینده نیز عملیات‌های نظامی مشابه را انجام خواهد داد. او گفت که مشاوران نظامی امریکا که به اسراییل اعزام شده اند، نظریات خود را در با مقامات نظامی اسراییل شریک خواهند کرد.

مقامات اسراییل گفته اند که تندروان حماس در جریان حمله بر آن کشور، ۱۴۰۰ نفر را کشتند، حملهٔ که به گفتهٔ اسراییل، بدترین حمله بر آن کشور می‌باشد. به گفتهٔ مقامات اسراییل، گروه حماس ۲۲۲ نفر را نیز در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر گروگان گرفتند. اما در سه روز گذشته، چهار گروگان را آزاد کردند.

اسراییل در یک اقدام انتقامجویانه،‌ نوار غزه را به طور دوامدار هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است. به گفتهٔ مقامات صحت غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، این حملات تا حالا سبب کشته شدند بیش از پنج‌هزار نفر شده است که شامل بیش از دوهزار کودک نیز می‌شود.

با بدتر شدن شرایط در نوار غزه، جوزپ بورل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت انتظار دارد که رهبران اتحادیهٔ اروپا به صورت مشترک به خاطر مسایل بشردوستانه خواهان توقف جنگ شوند تا کمک‌های بشری به مردم نوار غزه فرستاده شود.

اما پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته بود که هرگونه صحبت در مورد آتش بس در غزه فقط زمانی می‌تواند انجام شود که همه افرادیکه به تاریخ هفتم اکتوبر توسط حماس گروگان‌ گرفته شده اند، آزاد شوند.

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آتش بس به گروه حماس اجازه می دهد تا دوباره آماده شود و بار دیگر ''حملات تروریستی'' را بر ضد اسراییل انجام بدهد.

به گفتهٔ میلر، به راحتی می توان درک کرد که چرا آتش بس برای اسراییل غیرقابل قبول است، زیرا هر کشوری که هدف ''حملات وحشیانهٔ تروریستی'' قرار بگیرد و با تهدید حملات تروریستی مواجه باشد، حق دفاع از خود را دارد.

میلر همچنین گفت که ایالات متحده به طور فعالانه در تسهیل فراهم‌آوری کمک های بشردوستانه به غزه سهم دارد. او افزود که دیوید ساترفیلد، فرستاده ایالات متحده، در محل حضور دارد و به طور گسترده در تلاش‌های امداد رسانی کار می کند.

بایدن هفتهٔ گذشه از تل ابیب بازدید کرد و در جریان این سفرش حمایت کامل خود را از اسراییل اعلام کرد، اما به مقامات اسراییلی همچنین هشدار داد که زیر تاثیر خشم خود نروند و عین اشتباهات را که ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتمبر انجام داد، تکرار نکنند.

پس از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده به افغانستان حمله کرد و حکمرانی دور نخست طالبان را نابود کرد. اما نیروهای بین المللی پس از نزدیک به دو دهه جنگ بر ضد طالبان و حامیان این گروه، در آگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد و طالبان بار دیگر در افغانستان مسلط شدند.

از میلر در مورد حملات اسراییل بالای نوار غزه که زیربنای‌های غیرنظامی به شمول شفاخانه‌ها و مکاتب را آماج حملات قرار داده است، سوال شد. او در پاسخ گفت که اسراییل ''حق مشروع'' دارد تا بر ضد یک ''سازمان تروریستی" حمله کند.

اما این سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که امریکا به اسراییل مشوره داده است که تمام اقدامات لازم را اتخاذ کند تا آسیب به غیرنظامیان به حداقل برسد.