افزایش تنش بین اسراییل و حزب‌الله؛ امریکا از شهروندانش خواست لبنان را ترک کنند

همزمان با افزایش تنش بین اسراییل و حزب‌الله، وزارت امور خارجه ایالات متحده روز شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) از امریکایی‌های مقیم لبنان خواست تا با استفاده از گزینه‌های قابل دسترس تجاری، این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجهٔ امریکا دربیانیه‌ای گفت: "با توجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی درگیری بین حزب‌الله و اسراییل و انفجارهای اخیر در سراسر لبنان، از جمله بیروت، سفارت امریکا از شهروندان امریکایی می‌خواهد تا زمانی که گزینه‌های تجاری هنوز در دسترس هستند، لبنان را ترک کنند."

بیانیه می‌افزاید: "در حال حاضر، پروازهای تجاری در دسترس هستند، اما با ظرفیت کاهش یافته. اگر وضعیت امنیتی بدتر شود، گزینه های تجاری برای خروج ممکن است در دسترس نباشند."

جنگجویان حزب الله به مدت نزدیک به یک سال است که در حمایت از متحد فلسطینی خود، حماس که حمله هفتم اکتوبر این گروه بر اسراییل باعث جنگ جاری در غزه شد، با اسراییل تبادل آتش کرده اند.

اما تبادلات آتش در هفته‌های اخیر تشدید شده است، زیرا اسراییل پس از تضعیف قابل توجه حماس، توجه خود را به مرز شمالی خود معطوف کرده است.

وزارت خارجه امریکا روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که امریکایی ها باید "فورا" جنوب لبنان و همچنین مناطق نزدیک مرز سوریه و شهرک های پناهجویان را ترک کنند.

این در حالی است که یک روز پس از حمله اسراییل به بیروت که منجر به کشته شدن ۳۷ نفر از جمله فرمانداهان ارشد حزب الله در لبنان شد، طیاره‌های جنگی اسراییل روز شنبه جنوب لبنان را مورد حمله قرار دادند و نگرانی از جنگ همه جانبه را افزایش دادند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل گفت که ده‌ها طیارهٔ جنگی اسراییل به‌طور گسترده به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان "برای از بین بردن تهدیدات علیه شهروندان اسراییل" حمله کردند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه "یک حمله هوایی گسترده" را بر فراز جنوب لبنان انجام داده‌اند.

نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان، حملهٔ اسراییل بر بیروت را "قتل عام های وحشتناک" خوانده و آنرا محکوم کرد. او گفت که سفر خود به مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویارک را لغو کرده است.

نظامیان اسراییل گفته‌اند که نیروهای هوایی آن روز شنبه هزاران دستگاه پرتاب راکت حزب‌الله را در جنوب لبنان از بین برده است؛ دستگاه‌هایی که تهدید فوری برای اسراییل پنداشته می‌شد.

بر اساس اعلامیهٔ اردوی اسراییل، طیاره‌های آن کشور دستگاه‌های را آماج حملات قرار دارند که آماده شلیک به سمت قلمرو اسراییل بودند. اردوی اسراییل همچنین گفته است که نیروهای هوایی آن، نزدیک به ۱۸۰ هدف دیگر را آماج حملات هوایی قرار داده‌اند.

با وجودی که برخی از کشور‌های جهان به ویژه غرب به خاطر جلوگیری از گسترش منازعه در شرق میانه، خواهان خویشتنداری جناح‌های درگیری شدند،‌ نظامیان اسراییل در روز‌های اخیر شدیدترین حملات خود را بر جنوب لبنان انجام داد که در نزدیک به یک سال گذشته، کم سابقه بود.

سازمان ملل در مورد "تشدید تنش ها" ابراز نگرانی کرده و خواستار "حداکثر خویشتن داری" از همه طرف ها شده است. آلمان نیز گفته است که "نیاز فوری" برای کاهش تنش وجود دارد.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: "ضروری است که اقداماتی سریع و ملموس برای کاهش تنش‌ها در شرق میانه صورت گیرد تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود."

بریتانیا خواهان آتش‌بس میان اسراییل و حزب الله لبنان شده و سخنگوی قصر سفید گفته است که ایالات متحده در مورد تشدید تنش‌ها در منطقه نگران است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.