طالبان: در نشست آیندۀ ملل متحد در دوحه دعوت شده ایم

عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، به تازگی در دیدار با پال کلومان، شارژدافیر ناروی در کابل گفته است که در نشست ماه فبروری سازمان ملل متحد دربارۀ افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، نمایندگان این گروه نیز دعوت شده اند.

مرکز رسانه‌های حکومت طالبان با نشراعلامیه‌ای به نقل از عبدالکبیر نگاشته که حکومت طالبان مخالف آموزش زنان و دختران نیست، بلکه در این خصوص بر اساس هدایت هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، کمیته‌ای ویژه کار می‌کند تا زمینه آموزش برای زنان و دختران فراهم شود. اما با گذشت دو سال و پنج ماه، این مقام طالبان تا حالا مشخص نکرده اند که چه زمانی به مکاتب و موسسات تحصیلات عالی بر خواهند گشت.

این مقام طالبان همچنان تاکید کرده است که حکومت این گروه به شمول امریکا و اتحادیه اروپا، به ویژه کشورهای همسایه، خواهان روابط نیک و احترام متقابل است. او یک بار دیگر تاکید کرده است که به کسی اجازه داد نمی‌شود تا از خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده کند و یا سایر کشورها را تهدید کند.

معاون ریاست‌الوزرای حکومت طالبان تاکید کرده است که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان جای ندارد و داعش نیز "به گونۀ کامل" سرکوب شده است.

در اعلامیه به نقل از شارژدافیر ناروی آمده است که جهان با وجود بحران کنونی، افغانستان را فراموش نکرده است و به تاریخ ۱۸ فبروری نشست بین‌المللی در رابطه به افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، برگزار خواهد شد.

طالبان در حالی از دعوت‌شدن حکومت این گروه به نشست قطر خبر می‌دهند که ملل متحد در رابطه به دعوت نمایندگان طالبان در این نشست دو روزه چیزی نگفته است.

در این حال، دیدبان حقوق بشر نیز پیش از این خواستار مشارکت کامل زنان افغان در نشست ماه فبروری ملل متحد شده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

هیدر بار: ملل متحد زنان افغان را در نشست بعدی دربارۀ افغانستان مشارکت کامل بدهد

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه ۲۶ فبروری (ششم دلو) در نیویارک به خبرنگاران گفت که در این نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان افغان و نهادهای مدنی نیز اشتراک خواهند کرد، اما بیشتر جزییاتی ارایه نکرد.

پیش از این دوجاریک گفته بود که ملل متحد این نشست را در ۱۸ و ۱۹ فبروری در قطر میزبانی خواهد کرد.

دوجاریک افزود: "هدف این نشست بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی با شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته، از جمله از طریق در نظر گرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد افغانستان است".

ملل متحد نخستین نشست مشورتی دربارۀ افغانستان را در اوایل ماه می سال گذشته میلادی پشت در‌های بسته در دوحه، پایتخت قطر، بدون حضور نمایندگان طالبان میزبانی کرد.

نمایندگان چین، فرانسه، آلمان،‌هند، اندونیزیا، ایران، جاپان،‌ قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان،‌ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدهٔ عرب، بریتانیا، ایالات متحده، اوزبیکستان، اتحادیهٔ اروپا و سازمان همکاری اسلامی در این نشست ملل متحد اشتراک داشتند.

ملل متحد در آن زمان گفته بود که هدف این نشست "دستیابی به یک تفاهم مشترک جامعه بین‌المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان" است.

حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر در آن نشست مطرح شده بود.