مجاهد: باید شهروندان خود را در بدل دو زندانی امریکایی آزاد کنیم

مجاهد گفت که در قبال آزادی دو شهروند ایالات متحده که در نزد حکومت طالبان زندانی اند، شرایط افغانستان باید پذیرفته شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که رهبری هیات طالبان در نشست سوم دوحه را به دوش داشت، می‌گوید که در حاشیه این نشست با هیات امریکایی در مورد موضوعات حل ناشده به شمول دو شهروند ایالات متحده که در افغانستان زندانی اند صحبت کرده اند.

مجاهد گفت که در قبال آزادی دو شهروند امریکا که در نزد حکومت طالبان زندانی اند، شرایط افغانستان باید پذیرفته شود.

مجاهد افزود: "ما هم شهروندانی داریم که در امریکا زندانی هستند و آنهایی که در گوانتانامو هستند، پس در مقابل آنها [دو امریکایی زندانی] باید شهروندان خود را آزاد کنیم. همان‌گونه که شهروندان امریکایی برای آنها مهم هستند، افغان‌ها برای ما مهم هستند، ما در این مورد با آنها بحث کرده ایم."

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که تامس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژه این وزارت در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در سومین نشست دوحه به نمایندگی از ایالات متحده حضور داشتند.

وزارت خارجه ایالات متحده تاکنون به اظهارات ذبیح‌الله مجاهد در مورد آزادی دو زندانی امریکایی از بازداشت طالبان واکنشی نشان نداده است.

پیش از این مقامات امریکایی از وضعیت صحی این دو زندانی امریکایی ابراز نگرانی کرده و از حکومت طالبان خواسته بودند که آنها را آزاد کند.

حقوق زنان

سخنگوی حکومت طالبان در این نشست خبری پذیرفت که اشتراک‌کنندگان نشست سوم دوحه در خصوص آموزش و حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان برخی نگرانی‌هایی داشتند، اما بار دیگر گفت که این مشکل داخلی افغان‌ها است و تلاش می‌شود که در داخل افغانستان برای آن راه حل جستجو شود.

این در حالی است که روزمیری دی‌کارلو، معاون امور سیاسی و صلح سازمان ملل متحد پس از نشست سوم دوحه به خبرنگاران گفت که مسله آموزش دختران و زنان در افغانستان مسله داخلی نیست.

اما مجاهد گفت که چنین چیزی در نشست دوحه ذکر نشد و اینکه ملل متحد بعداً کدام نشستی را برگزار می‌کند، به آن سازمان بستگی دارد.

سخنگوی حکومت طالبان تاکید کرد: "باز هم تاکید می‌کنم که مسله آموزش، مسله زنان، مشکلاتی که ما در افغانستان داریم، این موضوع داخلی ما است، نیاز داخلی ما است. ما احساس می‌کنیم که این مشکل افغانستان است نه جهان."

نشست جامعه مدنی در دوحه

سخنگوی حکومت طالبان در مورد دیدار روز سه شنبه نمایندگان ویژه شماری از کشورها در امور افغانستان با فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق زنان افغان گفت: " البته معلوماتی که من دارم بعد از نشست دوحه، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد [جلسه‌ای] داشت و می‌خواهم این معلومات را بدهم که اکثر کشورهایی که در آنجا اشتراک کردند در بیانیه‌های خود گفتند که ما در آن نشست اشتراک نمی‌کنیم و با ختم نشست، قطر را ترک کردند."

روز سه شنبه، هشت فعال جامعه مدنی و حقوق زنان افغانستان در دیدار با روزمیری دی‌کارلو پس از سومین نشست دوحه صحبت کردند. سازمان ملل هنوز فهرست اسامی این فعالان افغان را منتشر نکرده است.

روزمیری دی‌کارلو، روز سه‌شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) پس از ملاقات با نمایندگان جامعۀ مدنی افغانستان گفت که به اعتمادسازی میان تمام جوانب نیاز است. او افزود که این اعتماد سازی باید "بر اساس اصول منشور ملل متحد و پیمان‌های حقوق بشری ایجاد شود که افغانستان بخش آن است."

این مقام ملل متحد اضافه کرد که در این نشست از اعضای جامعۀ مدنی افغانستان که شماری از نمایندگان ویژۀ کشورها نیز در آن حضور داشتند، در مورد موضوعات مختلف از جمله، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، آموزش دختران، رسانه‌ها، تجارت و سایر موضوعات، معلومات با ارزش دریافت کرد.

این در حالی است که شماری از فعالان زن و مدافعان حقوق بشر به دلیل حذف مسایل مربوط به زنان و حقوق بشر از اجندای نشست سوم دوحه، دعوت برای اشتراک در این نشست را رد کردند.

اخراج مهاجرین افغان از پاکستان

در حالی که گزارش‌هایی از فیصلۀ حکومت پاکستان مبنی بر اخراج ۸۰۰هزار مهاجر افغان از آن کشور نشر شده، مجاهد گفت که این مسله را در حاشیه نشست سوم دوحه با آصف درانی، رییس هیات پاکستان در این نشست در میان گذاشته است.

مجاهد گفت که در این دیدار از جانب پاکستان خواسته است که مهاجرین افغان را از آن کشور اخراج نکنند.

این در حالی است که ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، از جنوری تا پایان می ۲۰۲۴ برگشت ۶۷هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از پاکستان را ثبت کرده که نسبت به پنج ماه نخست ۲۰۲۳ بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است.

همچنان سخنگوی حکومت طالبان گفت که در حاشیه اجلاس دوحه با نمایندگان ویژه ۲۱ کشور در امور افغانستان ملاقات‌هایی داشته است.

او از موضع برخی کشورها در نشست سوم دوحه در خصوص تقویت سکتور خصوصی، رفع تحریم‌ها از نظام بانکی افغانستان و آزادسازی دارایی‌های منجمدشده افغانستان از سوی ایالات متحده قدردانی کرد.

سخنگوی حکومت طالبان بحث‌ها در مورد بدیل معیشت و مبارزه با مواد مخدر را مثبت خواند.