ملل متحد: از هر سه دختر در افغانستان یک دختر دوره ابتدایی مکتب را تکمیل نکرده است

طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند، متعاقب آن درهای دانشگاه را به روی دختران و زنان بستند.

برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که در افغانستان به دلیل فقر و تنگدستی خانواده‌ها، از هر سه دختر یک دختر نتوانسته دورۀ ابتدایی مکتب را تکمیل کند.

این ادارۀ ملل متحد روز یکشنبه ۲۹ سپتمبر (هشتم میزان) در گزارشی گفت: " دختران افغان در دورۀ متوسطه با محدودیت‌های زیاد روبرو اند، اما به دلیل فقر، بسیاری از دختران از آموزش بازمانده اند."

این سومین سال متوالی است که زنان و دختران افغان به آموزش بالاتر از صنف ششم دسترسی ندارند.

طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند، متعاقب آن دروازه‌های دانشگاه را نیز به روی دختران و زنان بستند.

ملل متحد بار دیگر از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان اظهار نگرانی کرده و گفته است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بحران اقتصادی در این کشور افزایش یافته و قطع این کمک‌ها، دست‌آوردها برای فراهم‌ کردن کمک‌های غذایی به افغان‌های نیازمند را با خطر مواجه خواهد کرد.

در گزارش آمده است: "برنامۀ جهانی غذا، فقط می‌تواند به یک میلیون نفر در افغانستان که با فقر و گرسنگی دست گریبان است، کمک کند و به علت کمبود بودجه، به ۱۱ میلیون نفر دیگر که نیاز به کمک‌های بشری دارند، نمی‌تواند رسیدگی کند."

این ادارۀ ملل متحد علاوه کرده که همزمان با افزایش موارد سوتعذیه در افغانستان، ۱.۴ میلیون مادر و کودک که از سوتغذیه رنج می‌برند، قادر به دریافت غذای ویژه برای جلوگیری از این بیماری نیستند.

ملل متحد بار دیگر تاکید کرده که برای رسیدگی به نیازمندان در سراسر افغانستان فوراً به کم از کم ۶۱۷ میلیون دالر نیاز دارد. در گزارش آمده است که علاوه بر کمک‌های غذایی، با این مقدار پول به افغان‌های نیازمند در نقاط دور دست که در فصل زمستان راه‌های مواصلاتی شان مسدود می‌شود، مواد غذایی تهیه خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این نیز، سازمان ملل متحد از کاهش بودجه در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که کاهش این کمک‌ها، جان میلیون‌ها افغان را با خطر مواجه خواهد کرد.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) با نشر گزارشی گفت که در حال حاضر، ۲۳ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و هم اکنون این کشور با سطوح بلند ناامنی غذایی، افزایش موارد سوتعذیه، آلودگی گستردۀ مهمات انفجاری، شیوع بیماری‌های فصلی، حوادث طبیعی و اثرات تغییرات اقلیمی روبرو است.

بر بنیاد این گزارش، اکنون ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر سطح بلند گرسنگی را تجربه می‌کنند.