ملل متحد: برای کمک‌ به نیازمندان در افغانستان به ۶۶۷ میلیون دالر نیاز فوری است

برنامه جهانی غذا گفته است که در اکنون، کم از کم ۱۲ میلیون نفر در این کشور نمی‌دانند که غذای بعدی شان از کجا تامین خواهد شد.

برنامه جهانی غذا گفته است که برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان، تا پایان امسال به ۶۶۷ میلیون دالر نیاز فوری دارد.

این ادارۀ ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس نگاشت که در حال حاضر ده‌ها هزار نفر به این کمک‌ها نیاز جدی دارند.

برنامه جهانی غذا افزوده است که اکنون، کم از کم ۱۲ میلیون نفر در این کشور نمی‌دانند که غذای بعدی شان از کجا تامین خواهد شد.

این اداره ملل متحد همچنان از افزایش آمار مبتلایان سوتغذیه در میان کودکان و مادران شیرده در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، حدود چهار میلیون نفر به شمول زنان و کودکان از این بیماری رنج می‌برند.

ملل متحد افزوده است: "برنامه جهانی غذا برای ادامه برنامه‌های عملیاتی خود، برای شش ماه آینده به ۶۷۷ میلیون دالر امریکایی نیاز فوری دارد."

این در حالی است که اخیراً سازمان ملل متحد گفت که افغانستان یکی از دشوارترین مکان‌های جهان برای زنان و دختران است و بحران‌های متوالی در این کشور، فشار سنگینی را بر آنان وارد کرده است.

به گفتۀ این سازمان، زنان آخرین افراد خانواده اند که غذا صرف کرده و کمترین غذا را می‌خورند و با کاهش کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان به ویژه زنان، این وضعیت بدتر شده است.

ملل متحد اضافه کرد که همزمان با کاهش بودجه، کمک‌های بشری برای تهیۀ مواد غذایی برای ده میلیون نفر را در سراسر افغانستان متوقف کرد که قطع این کمک‌ها، بسیاری خانواده‌ها و به ویژه زنان را با مشکلات زیاد روبرو کرده است.

به گفتۀ ملل متحد بسیاری از زنان در بخش‌هایی از افغانستان مجبور شدند تا فرزندان خود را برای گدایی به جاده‌ها بفرستند و از این طریق امرار معیشت کنند.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان بار دیگر از کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه به هدف رسیدگی به نیازمندان در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفت که در حال حاضر، از هر دو افغان، یک نفر آن در فقر به سر می‌برد.

این ادارۀ ملل متحد به تاریخ پنجم سپتمبر (۱۵ سنبله) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت که با آنکه چهار ماه به پایان سال ۲۰۲۴ باقی مانده، جامعۀ جهانی تنها ۲۵ درصد از بودجه درخواستی را به هدف کمک به نیازمندان تامین کرده است.

به گفتۀ ملل متحد، با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.

در سال ۲۰۲۳، برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه شمار افراد نیازمند را که تحت پوشش قرار می‌داد، از ۱۵ میلیون به پنج میلیون کاهش داد.