رییس جمهور امریکا با همتای چینی‌اش ملاقات می‌کند 

واشنگتن و بیجینگ می‌گویند که قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش، در حاشیۀ نشست همکاری اقتصادی آسیا-پسیفیک، در شهر سان فرانسیسکوی ایالات متحده ملاقات کنند.

کارین ژان-پییر، سخنگوی قصر سفید، با نشر اعلامیه‌ای گفت که این دو رهبر روز چهارشنبه آینده با هم ملاقات خواهند و روی موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی و مدیریت مسوولانۀ رقابت‌ها بحث خواهند کنند.

در همین حال، وزارت خارجۀ چین گفته است که شی از تاریخ ۱۴ تا ۱۷ نومبر در شهر سان فرانسیسکو خواهد بود تا در نشست رهبران چین-امریکا اشتراک کند. این وزارت همچنان تایید کرد که رییس جمهور چین در نشست همکاری اقتصادی آسیا-پسفیک نیز اشتراک خواهد کرد.

پیش از این، مقامات بلند پایۀ این دو کشور چندین بار با هم ملاقات کرده بودند، اما بایدن و شی بار قبل در نومبر سال ۲۰۲۲ در جزیرهٔ بالی اندونیزیا ما با هم ملاقات کردند.

یک مقام بلند پایۀ امریکایی گفت که هدف نشست روز چهارشنبه بر ثبات روابط میان دو کشور تمرکز خواهد داشت، روابطی که بسیار سرد شده است.

این مقام که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، افزود که در این ملاقات رهبران دو کشور در مورد بحران‌های جاری جهانی مانند جنگ اسراییل-حماس و تهاجم روسیه بر اوکراین نیز بحث خواهند کرد.

با آنهم، هیچ جانب در مورد مکان ملاقات بایدن و شی معلومات ارایه نکرده اند.

این مقام امریکایی همچنین گفت که "ما با چین رقابت داریم، اما در پی ایجاد تنش، مقابله یا جنگ سرد دیگر نیستیم".

روابط میان واشنگتن و بیجنگ همواره پر از فراز و نشیب بوده است و سال گذشته ایالات متحده در رابطه به آنچه که واشنگتن بالون جاسوسی چین بر فراز امریکا خواند، اعتراض کرد.

در مقابل، چین از افزایش محدودیت‌های امریکا بر چپ‌های تکنالوژی پیشرفتۀ چین اظهار نارضایتی کرده است. واشنگتن هراس دارد که بیجینگ از این چپ‌ها در بخش نظامی استفاده خواهد کرد.

واشنگتن و بیجینگ در خصوص مسلۀ تایوان نیز درگیر تنش اند. چین بر تایوان ادعای ملکیت دارد و ایالات متحده امریکا نیز تایوان را به خاطر دفاع از خویش کمک می‌کند.