زیلینسکی: با جت‌های اف-۱۶ در جنگ علیه روسیه پیروز خواهیم شد

رییس جمهور اوکراین در نزدیکی یک طیارهٔ جنگی اف-۱۶ ساخت امریکا در دنمارک

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌ جمهوری اوکراین، روز دوشنبه ۲۱ اگست (۳۰ اسد) در کوپنهاگن، پایتخت دنمارک، گفت که تحویل‌گیری طیاره‌های جنگی اف-۱۶ ساخت امریکا به او اطمینان خاطر داده است که کشورش می‌تواند به تهاجم روسیه پایان دهد.

دنمارک و هالند روز گذشته اعلام کردند که اولین مجموعه از طیاره‌های جنگی اف-۱۶ را برای اوکراین تحویل خواهند داد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هالند و دنمارک: با مساعد شدن شرایط، جت‌های اف-۱۶ را به اوکراین انتقال می‌دهیم 


زیلینسکی خطاب به هزاران نفری که برای شنیدن سخنرانی او در مقابل پارلمان دنمارک تجمع کرده بودند، گفت: "امروز مطمین استیم که روسیه در این جنگ شکست خواهد خورد."

روسیه پیش از این هشدار داده بود که تامین این جت‌ها به اوکراین تنها باعث تشدید جنگ می‌شود و غرب را مستقیماً در این جنگ دخیل می‌کند.

در نزدیک به ۱۸ ماه که از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین می‌گذرد، نیروهای روسیه تقریباً یک پنجم از خاک اوکراین را اشغال کرده‌اند و کیف برای بیرون راندن نیروهای روسی جنگ سختی را دنبال می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری ریتزاوی دنمارک گزارش داده که ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در کوپنهاگن، در بیانیه‌ای گفت: "این واقعیت که دنمارک اکنون تصمیم به اهدای ۱۹ فروند هواپیمای اف-۱۶ به اوکراین گرفته است، منجر به تشدید درگیری می‌شود."

اردوی اوکراین با تاکید بر نقش مهم طیاره‌های جنگی اف-۱۶ گفت: "این طیاره‌ها برای موفقیت ضدحمله ما حیاتی است، چون جلوی حملات طیاره‌های جنگی روسی بر نیروهای در حال پیشرفت ما را می‌گیرد."

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفته که "برتری در آسمان کلید پیروزی در زمین است."

در همین حال، وزیر دفاع دنمارک گفت که اوکراین می‌تواند از طیاره‌های اف-۱۶ اهدا شده "تنها در داخل خاک خود" استفاده کند.

المان ینسن روز دوشنبه گفت: "ما به شرطی تسلیحات را اهدا می‌کنیم که برای بیرون راندن دشمن از خاک اوکراین استفاده شود نه فراتر از آن. شرایط ما این است، چه در مورد اهدای تانک، طیاره‌های جنگی یا چیزهای دیگر."

دنمارک ۱۹ فروند اف-۱۶ تحویل اوکراین خواهد داد. هالند ۴۲ فروند در اختیار دارد، اما هنوز تصمیم نگرفته که آیا می‌خواهد همه، یا تنها تعدادی از آن‌ها را به اوکراین بدهد.

وزیر دفاع اوکراین روز شنبه گفت که پیلوت‌های اوکراینی آموزش را آغاز کرده‌اند، اما آموزش انجنیران و میخانیک‌ها دست‌کم شش ماه یا بیشتر از آن طول می‌کشد.