زیلینسکی 'طرح پیروزی' را به ناتو و متحدان اروپایی ارایه کرد

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، روز پنجشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۶ میزان) گفت که کلید پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین و جلوگیری از تکرار آن، اتحاد اروپا، اعمال فشار بر روسیه و تقویت اوکراین است.

زیلینسکی که برای دیدار با رهبران اتحادیه اروپا و وزیران دفاع ناتو به بروکسل رفته است، گفت: "روسیه تنها زمانی به دپلوماسی متوسل می‌شود که ببیند با زور نمی‌تواند به چیزی دست یابد. ما باید شرایط مناسبی را برای پایان دادن به این جنگ ایجاد کنیم."

این ملاقات‌ها آخرین فرصت زیلینسکی برای ارایه "طرح پیروزی" به متحدان غربی است.

زیلینسکی روز چهارشنبه چشم‌انداز خود را برای پایان دادن به تهاجم ۳۲ ماهه روسیه به قانونگذاران اوکراینی تشریح کرد و یک بار دیگر خواستار پیوستن بی‌قید و شرط اوکراین به پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و استقرار یک بازدارنده غیرهسته‌ای در برابر تجاوز روسیه شد.

مارک روته، منشی عمومی ناتو، روز چهارشنبه گفت که عضویت اوکراین در ناتو در زمان مناسب "غیرقابل بازگشت" است، اما چون کیف در زمان جنگ نمی‌تواند به آن بپیوندد، از تعیین جدول زمانی برای عضویت خودداری کرد.

زیلینسکی بارها از روسیه خواسته است تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند و خطوط ارضی کشور را قبل از الحاق یکجانبه کریمیه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ بازگرداند؛ پیشنهادی که مسکو آن را رد کرده است.

وضعیت درگیری در اوکراین

اردوی اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ طیاره از ۵۶ طیارهٔ بدون سرنشین (درون) را که نیروهای روسیه در حملات شبانه به مناطقی در مرکز و غرب اوکراین پرتاب کرده بودند، سرنگون کرده است.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که رهگیری‌ها بر فراز مناطق چرکاسی، چرنیهیو، کیف، میکولایف، اودیسا، پولتاوا، ترنوپیل، سومی و ژیتومیر انجام شده است.

مقامات اوکراینی گفته اند که این حملات زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار داده و به چند ساختمان در کیف، میکولایف و سایر شهرها آسیب رسانده است.

وزارت دفاع روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که شش درون اوکراینی را بر فراز منطقه اوریول، چهار درون را بر فراز کورسک و سه درون را بر فراز بریانسک منهدم کرده است. مقامات این مناطق از خسارات یا تلفات احتمالی گزارشی نداده اند.

کمک های ایالات متحده

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه با ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین درباره کمک‌های دفاعی به اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه گفتگو کرد.

بایدن همچنین یک بسته کمک امنیتی ۴۲۵ میلیون دالری را برای اوکراین اعلام کرد که شامل قابلیت‌های دفاع هوایی اضافی، مهمات هوا به زمین، وسایط زرهی و مهمات حیاتی برای رفع نیازهای فوری نظامی این کشور است.

ایالات متحده قرار است در ماه‌های آینده تجهیزات بیشتری از جمله صدها رهگیر دافع هوا، ده‌ها سیستم تکتیکی دافع هوا، سیستم‌های توپخانه اضافی، صدها رزهپوش و وسایط محاربوی پیاده نظام را در اختیار اوکراین قرار دهد.

قرار است بایدن ماه آینده از نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین برای هماهنگی کمک‌های بین المللی به اوکراین میزبانی کند.